X Vores telefoner er lukket fra den 28. marts til og med d. 1 april. Vi besvarer nye henvendelser på e-mail. God påske.
Hvordan starter man en virksomhed?

Hvordan starter man en virksomhed?

Går du med tanker om at springe ud i livet som selvstændig, men er du i tvivl om, hvordan man starter en virksomhed? I denne artikel får du indblik i, hvad det kræver at starte egen virksomhed, samt hvad der er værd at være opmærksom på.

 

 

Hvis du planlægger at starte din egen virksomhed, men er i tvivl om, hvad det kræver, er det en god idé at sætte dig grundigt ind i tingene, før du beslutter dig. Nogle virksomhedsformer er mere risikobetonede end andre, og det handler langt hen ad vejen om at forberede dig ordentligt.

Herunder får du indblik i de mest væsentlige aspekter, du skal have styr på, når du starter din egen virksomhed. Herudover får du praktiske råd, som er nyttige i forbindelse med opstart af din virksomhed.

 

Hvordan starter man en virksomhed?

Det er hverken svært eller udfordrende at starte din egen virksomhed. Det kræver dog, at du forbereder dig grundigt, så du er i stand til at træffe de rigtige beslutninger på vegne af din kommende virksomhed.

Hvis du vil starte en succesfuld virksomhed, er det væsentligt, at du har gjort dig nogle tanker omkring valg af virksomhedsform, etableringsomkostninger, driftsomkostninger, markedsføring og alt det, der relaterer sig hertil.

Det kan være svært at skelne mellem de mange forskellige aspekter af at drive en virksomhed, hvorfor det er nødvendigt, at du forbereder dig grundigt. Hvis du træffer de forkerte beslutninger i forbindelse med opstart af virksomheden, kan det have konsekvenser senere hen.

I princippet kan du starte din egen virksomhed på ganske kort tid på Erhvervsstyrelsens hjemmeside, men det er ikke altid en god idé. Bliv klogere på, hvorfor det forholder sig sådan i de følgende afsnit.

 

Skal du overhovedet stifte en virksomhed?

Det første, du skal gøre dig nogle tanker om, er, hvorvidt din virksomhed skal være din primære beskæftigelse eller bare et hobbyprojekt. Generelt skelnes der mellem hobbyvirksomhed og “rigtige” virksomheder. Forskellen er følgende:

  • Omsætning under 50.000 kr.: Hvis du forventer at få en årlig omsætning på under 50.000 kr., behøver du ikke at blive CVR-registreret. Der kan dog være gode grunde til at lade dig registrere alligevel.
  • Omsætning over 50.000 kr.: Hvis du forventer at få en årlig omsætning på over 50.000 kr., skal du CVR-registrere din virksomhed. Dette bliver anset som værende en virksomhed på fuld tid – også selvom du har et job ved siden af.

Omsætningen er altså afgørende for, hvordan man starter en virksomhed, og om det overhovedet er nødvendigt. Hvis du har et CVR-nummer, skal du medregne moms i dine priser, hvilket ikke er tilfældet, hvis der er tale om en hobbyvirksomhed.

Selvom der er tale om en hobbyvirksomhed, er flere af de resterende punkter stadig relevante, hvorfor du sagtens kan læse videre, selvom du ikke planlægger at lade dig CVR-registrere.

 

Har du styr på forretningsplanen?

Før du går i gang med at oprette din virksomhed, er det vigtigt, at du har gjort dig nogle tanker om, hvordan du på sigt vil drifte virksomheden. Her kommer forretningsplanen ind i billedet – den er ikke essentiel, men den er et praktisk redskab, da den indeholder en udførlig guide til, hvordan du skaffer kunder og får succes med din virksomhed.

Jo mere detaljeret forretningsplanen er, desto nemmere får du det gennem resten af opstartsprocessen. Din forretningsplan beskriver hvad det kræver at starte og drifte din virksomhed nu og fremadrettet.

Det lyder måske som en stor mundfuld, når du ikke engang er startet endnu, men bare rolig, din forretningsplan er ikke definitiv og kan sagtens ændres, i takt med at du bliver klogere og får mere erfaring.

Læs mere om hvordan man laver en forretningsplan her.

 

Hvilke produkter/ydelser vil du tilbyde?

Du har garanteret allerede gjort dig nogle tanker om, hvilke produkter du vil tilbyde, samt hvad de skal koste. Disse skal du prissætte, så du ved, hvad avancen for de enkelte ydelser bliver. Hvis du er i tvivl, kan det hjælpe at kigge på konkurrencen på markedet.

Samtidig er der forskel på, om du sælger fysiske produkter, du først skal indkøbe, eller om du sælger en serviceydelse, som har få omkostninger. Bruttoavancen for et produkt er den avance, du får, når alle omkostninger er fratrukket – og det er dén, du bør prissætte efter.

 

Har du styr på økonomien?

Etableringsbudgettet er betegnelsen for de samlede omkostninger, der er forbundet med opstart af din virksomhed. Det beskriver således, hvad det kræver at starte egen virksomhed ud fra et økonomisk perspektiv.

Det er afgørende, at du ved, hvor meget det kommer til at koste, når du skal sikre dig, at du rent faktisk har råd til at starte din virksomhed. Dit etableringsbudget bør indeholde alle de udgifter, der er forbundet med opstarten.

Eksempelvis udgifter til:

  • Stiftelse
  • Udstyr til produktion
  • Lokaler
  • Kontorinventar
  • Butiksinventar
  • Markedsføring
  • Rådgivning
  • Bil
  • Bankkonto
  • Medarbejdere
  • Software

Det er naturligvis ikke alle virksomheder, der har behov for at investere i ovenstående punkter til at starte med. De fleste virksomheder holder deres udgifter nede i starten, hvorefter de indkøbes i takt med, at omsætningen stiger.

Planlægger du at starte en fysisk butik, en håndværkerforretning eller lignende, er det dog essentielt, at du har udarbejdet et omfattende og detaljeret etableringsbudget, da det er nødvendigt for at vide, hvor mange penge det kræver at starte virksomheden.

Udover etableringsbudgettet, er det også nødvendigt, at du har styr på, hvilke indtægter og udgifter der er i virksomheden (driftsomkostningerne), samt hvorvidt du er i stand til at betale for de månedlige forpligtelser (likviditetsbudgettet).

 

Hvilken virksomhedsform bør du vælge?

Et af de vigtigste punkter, når du planlægger at starte din egen virksomhed, er at beslutte dig for, hvilken virksomhedsform den skal registreres som. Der er fordele og ulemper ved alle virksomhedsformer, som du bør være bevidst om, før du træffer valget.

Generelt skelnes der mellem private virksomheder og kapitalselskaber. I en privat virksomhed hæfter du med din personlige formue, mens du i et kapitalselskab har begrænset hæftelse – du hæfter altså kun med den indskudte kapital, hvilket i de fleste tilfælde er en klar fordel.

Kapitalselskaber:

Personlige virksomheder:

Der er forskellige krav til de forskellige virksomhedsformer:

Virksomhedstyper oversigt

Læs mere om de forskellige virksomhedstyper og selskabsformer her.

 

Hvordan vælger jeg navn til min virksomhed?

Når du skal starte din egen virksomhed, kræver det, at du navngiver den. Når du vælger navn til din virksomhed, skal du vælge et, der adskiller sig fra andre virksomheders navne. Det gælder, uanset om der er tale om et hovednavn eller et binavn.

Undersøg derfor, om det navn, du overvejer at bruge, er ledigt. Det kan du gøre på Erhvervsstyrelsens og Patent- og Varemærkestyrelsens hjemmesider. Herudover er det ikke uvæsentligt, at du kan finde et ledigt domænenavn, der matcher navnet på din virksomhed.

 

Navne på kapitalselskaber

I et kapitalselskab – primært anpartsselskab eller aktieselskab – skal selskabsformen fremgå af hovednavnet. Årsagen til dette er, at det skal være muligt for eventuelle leverandører at se, at du kun hæfter med begrænset ansvar og dermed ikke din personlige formue.

Reglerne for hovednavnet i et selskab er følgende:

  • Selskabets hovednavn skal tydeligt adskille sig fra navne på andre virksomheder.
  • Et selskab må ikke bruge et navn, der ikke er rettigheder til.
  • Selskabets hovednavn må ikke vildlede.
  • Hvis selskabets hovednavn betegner en bestemt branche, skal det ændres, hvis hovedaktiviteten forandres.

 

Navn på personlige virksomheder

Stifter du en personlig virksomhed – en enkeltmandsvirksomhed, et interessentskab eller personligt ejet mindre virksomhed – er det op til dig selv at beslutte, hvad virksomheden skal hedde, da der ikke er krav til, at virksomhedsformen indgår i navnet.

Start dit iværksættereventyr i dag
Nemt, hurtigt og sikkert
Se priser

 

Hvordan får du etableret en firmakonto?

Det er ikke alle virksomhedsformer, der kræver, at du har en firmakonto tilknyttet. Hvis du har en personligt ejet mindre virksomhed med en lav omsætning, kan det i mange tilfælde være en fordel ikke at etablere en firmakonto.

Dog vil det med stort set alle andre virksomhedsformer være en fordel, hvis ikke et krav, at der bliver oprettet en firmakonto til virksomhedens indtægter og udgifter. Det er ikke alle banker, der tilbyder at oprette en firmakonto til nystartede virksomheder.

Derfor bør du indlede din søgning i god tid, hvis du vil være sikker på at have en firmakonto, umiddelbart efter du har etableret din virksomhed. Det kan være en god idé at indhente tilbud fra forskellige banker, da prisen for en firmakonto varierer fra bank til bank.

 

Hvilke forsikringer skal du tegne?

I forbindelse med opstart af din virksomhed, bør du overveje, om du har behov for forsikringer. Planlægger du at ansætte en medarbejder eller have en bil i virksomheden, er det lovpligtigt at tegne en forsikring.

Der findes dog adskillige andre forsikringer, som det kan være praktisk at tegne, hvorfor du bør sætte dig grundigt ind i de forskellige muligheder, før du beslutter dig. Overvej blandt andet følgende forsikringer:

  • Erhvervsansvarsforsikring
  • Løsøreforsikring
  • Bygningsforsikring
  • Kaskoforsikring

 

Hvor skal virksomheden være placeret?

Hvis du planlægger at stifte en virksomhed med fysiske lokaler, er det essentielt, at du overvejer, hvor den skal placeres. Dit valg bør afhænge af, hvilken type virksomhed du ønsker at drive. Hvis der er behov for et stort lager, kan det være praktisk at vælge en placering, det er nemt at komme til med bil, varevogn og lastbil.

Planlægger du at skabe en virksomhed med mange medarbejdere, kan det være praktisk at vælge en central placering, hvor det er nemt at komme til med både bil, cykel og offentlig transport. Det samme gør sig gældende, hvis du vil starte en fysisk butik.

 

Hvem skal stå for bogføring?

Det er en god idé, at du på forhånd tager stilling til, om du selv vil stå for bogføring eller hellere vil uddelegere arbejdet. Der findes adskillige regnskabsprogrammer, som kan spare dig for omkostningerne ved en revisor eller bogholder.

Til gengæld vil bogføring tage meget af din tid, hvorfor du skal overveje, om det er tiden værd i forhold til den besparelse, der er i sigte ved selv at stå for bogføringen. Du kan eventuelt kombinere det, så du selv bogfører, men får en revisor eller bogholder til at gennemgå regnskabet efterfølgende.

Hvis du stifter et kapitalselskab, der har en vis omsætning, er det lovpligtigt, at du får en revisor til at gennemgå regnskabet og underskrive årsrapporten.

 

Får du brug for en advokat?

Der er ingen krav om, at du skal bruge en advokat, når du stifter en virksomhed. Alligevel kan det være en fornuftig løsning at søge ekstern hjælp, da der er mange juridiske aspekter, som det er vigtigt at have styr på.

En advokat vil kunne hjælpe dig med at træffe de rigtige beslutninger, så du ender med den virksomhedsform, der giver mest mening i forhold til den virksomhed, du vil starte. Du bør derfor overveje grundigt, om du selv vil stå for at stifte din virksomhed, eller om du ønsker hjælp til det.

Hos NEMADVOKAT tilbyder vi hjælp til etablering af stort set alle virksomhedsformer, uanset om der er tale om en personlig virksomhed eller et kapitalselskab. Vi sørger for, at der er styr på alt, så du kan have ro i maven i forbindelse med opstart af din virksomhed.

Du behøver altså ikke at bekymre dig om, hvordan man starter en virksomhed, men udelukkende hvordan du skaffer kunder og genererer overskud. Det giver dig ro til at fokusere på de ting, der rent faktisk har værdi for din forretning.

 

Etablering af enkeltmandsvirksomhed

Vi hjælper dig med at oprette din enkeltmandsvirksomhed, så du er sikret, at alt er, som det skal være. Du får tildelt dit eget CVR-nummer, så du kan fokusere på din virksomhed. Du får vejledning fra indledende samtale til endelig registrering af din virksomhed.

Pris: 1.295 kr. ekskl. moms – Læs mere om stiftelse af enkeltmandsvirksomhed her.

 

Etablering af anpartsselskab (ApS)

Vi sørger for, at alle selskabsdokumenter bliver udarbejdet korrekt, vi godkender selskabskapitalen, og vi sørger for, at dit anpartsselskab bliver registreret, så det er klar til brug. Typisk vil det være klar inden for ét døgn.

Pris: fra 1.295 kr. ekskl. moms – Opret ApS her.

 

Start dit iværksættereventyr i dag
Nemt, hurtigt og sikkert
Se priser
Læs også