Boligadvokat – Main

Få din egen personlige boligrådgiver

Du tildeles din egen personlige boligrådgiver, der bistår dig igennem hele din handel. Din personlige boligrådgiver er derfor 100 % engageret i lige netop din sag, hvorfor du sikres optimal og personlig rådgivning.

Boligadvokat – Main

Sikker handel med forsikret boligadvokat

Vi er et forsikret advokatkontor, hvorfor du sikrer dig en tryg og sikker bolighandel, når du benytter dig af vores hjælp.

Boligadvokat – Main

Medlem af Advokatsamfundet.

 

Boligadvokat – Main

Altid fast pris blandt de laveste i branchen

På grund af vores digitale processer, kan vi holde priserne helt i bund uden at gå på kompromis med kvaliteten på produktet eller rådgivningen. Dertil kører vi altid med faste priser, så du ved, hvad du betaler for på forhånd.

 

Adgang til vores digitale platform NEMBLIK

Med NEMBLIK, vores digitale platform, får du overblik over din sag døgnet rundt. Du kan blandt andet se, hvor langt din boligrådgiver er i processen samt tilgå alle dokumenter, der hører til din bolighandel. Med NEMBLIK skal du desuden ikke bruge unødvendig tid eller penge på at køre frem og tilbage til møder med din boligadvokat.

  • Ingen handel Intet salær
    Ingen handel
    Intet salær
  • Forsikret advokat din garanti
    Forsikret advokat
    din garanti
  • I gang inden for 2 timer
    I gang inden for
    2 timer
Troværdighed
Tryghed
gennemsigtighed

Køberrådgivning

I forbindelse med en bolighandel, er der ofte mange komplekse dokumenter, som kan være svære at forstå, hvis ikke man har en juridisk baggrund eller taler det juridiske (og ofte komplicerede) sprog. NEMADVOKATs køberrådgivning er pakken for dig, som måske ikke har en juridisk baggrund, og som derfor ønsker hjælp til at få gennemgået alle handlens dokumenter og få optimal og fuldkommen rådgivning. Vi oversætter det komplekse sprog til et sprog, som du forstår, så du kan få komplet indsigt i alle handlens dokumenter.

Vi hos NEMADVOKAT har flere års erfaring med bolighandler og har hjulpet mere end 20.000 kunder med deres bolighandel – og vil vil også gerne hjælpe dig! Du får en personlig boligrådgiver, som udelukkende varetager dine interesser.

Skulle du fremadrettet have spørgsmål, efter du har overtaget boligen, er du mere end velkommen til at kontakte din boligrådgiver. Vi er med dig hele vejen.

 

Ved valg af køberrådgivning sørger vi for:

  • At sikre, at handelsvilkårene er anført som i købsaftalen.
  • At gennemgå de fremsendte dokumenter til købsaftalen.
  • At lave en rådgivningsskrivelse til dig som køber.
  • At tage os af korrespondancen med bank og mægler, så du ikke behøver.
  • At udarbejde en godkendelsesskrivelse til sælgers repræsentant om evt. forbehold.
  • At handlen bliver godkendt og forbehold opfyldt.
  • At du modtager professionel og optimal køberrådgivning.
  • At alt er på plads til din overtagelse af boligen.
  • At gennemgå skødet og refusionsopgørelsen, samt sørge for godkendelse heraf.
  • At sagen afsluttes endeligt, så du trygt kan flytte ind i din nye bolig.

 

Er du usikker på, om denne løsning er den rigtige for dig?
Udfyld formularen HER og få en gratis snak med en rådgiver, inden du beslutter dig.

DKK 6.495,-
inkl. moms – ekskl. tinglysningsafgift

BESTIL NU

Gennemgang af købsaftale

Købsaftalen er ofte skrevet i et juridisk og kompliceret sprog. Derfor kan det være svært at gennemskue, hvad der egentlig står, hvis ikke man har nogen juridisk erfaring. Hos NEMADVOKAT står vi klar til at gennemgå din købsaftale, så du som køber får det fulde overblik over din købsaftales indhold og vilkår. Du får en personlig rådgiver, som sætter sig 100 % ind i din sag og varetager dine interesser samt sørger for, at der ikke er ting beskrevet i købsaftalen, som kan være en ulempe for dig.

Hertil anbefales det at søge om et advokatforbehold, så din boligadvokats underskrift er den endelige godkendelse af købsaftalen. Vi sikrer dig en grundig gennemgang af købsaftalen, og vi sørger for, at du kan føle dig tryg ved dit boligkøb.

 

Ved valg af gennemgang af købsaftale sørger vi for:

  • Vi sikrer handelsvilkårene i købsaftalen.
  • Vi gennemgår de fremsendte dokumenter til købsaftalen.
  • Vi laver en rådgivningsskrivelse til dig som køber.
  • Vi udarbejder vores godkendelsesskrivelse til sælgers repræsentant om evt. forbehold.
  • Vi sørger for, at handlen bliver godkendt og forbehold opfyldt.
  • Vi sørger for, at du modtager professionel og optimal køberrådgivning.
  • Vi sørger for en godkendelse af handlen.
  • Vi afslutter sagen.

 

Er du usikker på, om denne løsning er den rigtige for dig?
Udfyld formularen HER og få en gratis snak med en rådgiver, inden du beslutter dig.

DKK 4.995,-
inkl. moms – ekskl. tinglysningsafgift

BESTIL NU

Tinglysning af skøde

Når du køber fast ejendom, er det nødvendigt at få tinglyst et skøde på ejendommen, så du bliver den registrerede ejer af din nye bolig. Derudover sikrer du, at den forhenværende ejers kreditorer ikke har mulighed for at gøre udlæg i ejendommen efterfølgende. Optager du et banklån eller et realkreditlån, skal disse lån ligeledes tinglyses, så banken kan sikre deres pant. Dog skal du først have tinglyst skødet til dig, før banken kan tinglyse lånene.

Hos NEMADVOKAT har vi mange års erfaring med tinglysning af skøde. Vi sørger derfor for, at skødet til din nye bolig udarbejdes og tinglyses korrekt, så du officielt kan blive registreret som den nye ejer af boligen.

 

Ved valg af tinglysning af skøde sørger vi for:

  • At udarbejde skødet
  • At tinglyse skødet
  • Evt. frigivelse af købesummen
  • At afslutte sagen, så du officielt bliver den registrerede ejer af boligen.

 

Er du usikker på, om denne løsning er den rigtige for dig?
Udfyld formularen HER og få en gratis snak med en rådgiver, inden du beslutter dig.

DKK 2.295,-
inkl. moms – ekskl. tinglysningsafgift

BESTIL NU

 

Har du brug for mere viden?

Nedenfor gennemgår vi følgende

Svar på ofte stillede spørgsmål

En gennemgang af bolighandlens dokumenter

En trin for trin guide til bolighandlens forløb

Forklaring af relevante begreber

En oversigt over de forskellige slags bolighandler

 

– God læselyst

 

 

Ofte stillede spørgsmål

Når man skal til at træde ind i bolighandlens univers, vil der ofte være mange spørgsmål, der presser sig på. Dette gælder især, hvis man er førstegangskøber, hvor flere af bolighandlens aspekter kan være uoverskuelige og forvirrende.

Nedenfor har vi besvaret nogle af de oftest stillede spørgsmål i forbindelse med en bolighandel, så du bedre kan orientere dig i bolighandlens komplekse univers.

 

Skal jeg bruge en boligadvokat?

Det er ikke et krav, at man bruger en boligadvokat til at hjælpe sig i sin bolighandel, og du kan derfor vælge hvem som helst som din rådgiver, eller vælge slet ikke at benytte dig af rådgivning.

Det kan dog være utrolig risikabelt ikke at benytte sig af en juridisk rådgiver i forbindelse med en bolighandel, da der er mange juridiske dokumenter, som man skal have styr på. Prøver du at klare tingene selv, kan du hurtigt komme til at overse væsentlige betingelser ved handlen, som kan ende med, at du køber en bolig, som slet ikke er, hvad den gav sig ud for at være, eller som begrænser dig i dine boligdrømme.

 

Hvorfor skal jeg bruge en boligadvokat?

Det er oftest en god idé at ofre nogle penge på en boligadvokat, som kan gennemgå dokumenterne i din bolighandel – uanset om der er tale om køb af villaandelsbolig eller sommerhus, og sikre dig de bedste betingelser i din bolighandel.

Gør man ikke det, kan man risikere at ende ud i store økonomiske og tidskrævende konsekvenser, hvis du som køber overser vigtige vilkår og forhold ved købsaftalen. Får du hjælp af en boligadvokat, kan vedkommende hjælpe dig med at gennemgå dokumenterne og sørge for, at du ikke køber katten i sækken.

Nedenfor har vi lavet en liste over begrundelser for, hvorfor du bør benytte dig af en boligadvokat i din bolighandel:

 

5 grunde til at bruge en boligadvokat

 

1. Du får professionel og erfaren rådgivning

En boligadvokat sørger for at rådgive dig om alle faserne i dit boligkøb og har ofte flere års erfaring med bolighandler. Derfor ved vedkommende, hvad man skal være særlig opmærksom på.

 

2. Du får en grundig gennemgang af dokumenter

En boligadvokat taler det juridiske sprog og kan derfor oversætte indholdet af dokumenterne til et sprog, som du forstår. Samtidig sørges der for, at du er fuldstændig indforstået med, hvad det er, du skriver under på, og din boligadvokat kan ligeledes gøre dig opmærksom på eventuelle faldgruber og risici i bolighandlen.

 

3. Boligadvokaten indhenter dokumenter

Der findes mange dokumenter i en bolighandel, og det kan være svært at finde ud af, hvilke dokumenter der er væsentlige for lige netop din bolighandel. Boligadvokaten ved, hvilke dokumenter der skal bruges, og kan derfor nemt indhente dem, så du ikke skal bekymre dig, om du nu har alle relevante dokumenter i hånden.

 

4. Ejendomsmægler er sælgers mand

Ejendomsmæglerens opgave er at sikre sælger de bedste betingelser i handlen. Når du benytter en boligadvokat, kan vedkommende trække i den anden retning, så handlen ikke kun er fordelagtig for sælger. Når du får hjælp af en boligadvokat, vil vedkommende være på DIN side i bolighandlen. Din boligadvokat vil derfor sikre,  at handlens vilkår er udformet bedst muligt for dig.

 

5. Klarer forhandlingen for dig

Det kan være svært ene mand eller kvinde at skulle forhandle med sælgers mægler – især når vedkommende stræber efter at sikre de bedste vilkår for sælger. En boligadvokat kan forhandle med mægler – og sågar også banken – for dig, da vedkommende ved, hvad man skal være opmærksom på.

Det er essentielt at sikre, at din udvalgte boligadvokat opererer i dit område. NEMADVOKAT er et digitalt advokatkontor og vi dækker hele landet. Vi kan derfor bistå dig og din sag, som boligadvokat, uafhængig af din geografiske placering.

 

Hvad er en ejerskifteforsikring og skal jeg tegne en?

En ejerskifteforsikring er en forsikring, der dækker skjulte skader eller fejl og mangler, som ikke er noteret i tilstandsrapporten, og den dækker både køber og sælger.

For at kunne tegne en ejerskifteforsikring, er det nødvendigt, at der er udarbejdet en tilstandsrapport og en elinstallationsrapport. Ejerskifteforsikringen skal være tegnet senest pr. overtagelsesdagen/dispositionsdagen for at være gyldig, og den kan ikke tegnes efter, at du har opnået disposition over boligen.

Vær opmærksom på, at der sjældent udarbejdes tilstandsrapporter for ejerlejligheder, hvorfor du typisk ikke kan tegne en ejerskifteforsikring ifm. køb af ejerlejlighed.

Læs mere om ejerskifteforsikring her.

 

Hvad er en byggesagkyndig og bør jeg benytte en som køber?

En byggesagkyndig er den person, der udarbejder tilstandsrapporten på vegne af sælger. Det er sikkerhedsstyrelsen, der udsteder beskikkelsen byggesagkyndig, og det er kun beskikkede byggesagkyndige, som kan udarbejde en tilstandsrapport.

Du kan som køber vælge også at benytte en uvildig byggesagkyndig, som kan gennemgå boligen. Det er dog ikke et krav, men det kan bestemt betale sig, hvis du er køber. Du kan dermed sikre dig, at tilstandsrapporten, som er udarbejdet af sælgers byggesagkyndige, er retvisende, hvilket giver dig mere tryghed i bolighandlen.

Læs mere om hvad en byggesagkyndig hjælper dig med, her.

 

Hvad hvis jeg fortryder boligkøbet?

Det kan ske, at du som køber fortryder dit boligkøb, efter du har underskrevet købsaftalen. Det kan blive en dyr fornøjelse, hvis ikke du garderer dig.

Hvad der sker, når du har fortrudt dit boligkøb, og hvordan dette håndteres, kommer blandt andet an på, hvorvidt du har fået indskrevet et advokatforbehold i købsaftalen eller om du i stedet vil gøre brug af din almindelige fortrydelsesret ved et boligkøb.

Dertil gælder der andre regler for fortrydelsesret ved boligkøb, hvis du allerede er flyttet ind i boligen.

Er du i tvivl om, hvordan du garderer dig bedst, såfremt du fortryder dit boligkøb?

Så kan du læse mere om fortrydelsesret ved boligkøb, her.

     

    Hvilke udgifter er der ved et boligkøb?

    Udgifterne til dit boligkøb afhænger af flere forskellige faktorer. Det gælder eksempelvis, hvorvidt du optager et boliglån, om du bruger juridisk rådgivning eller om du benytter et flyttefirma.

    Du skal som tommelfingerregel regne med, at udgifterne ligger på 5-6 % af den samlede købspris. Det kan være en rigtig god idé at planlægge dit huskøb i god tid, så du har en nogenlunde idé om, hvilke udgifter du har til dit boligkøb.

    Læs mere om, hvilke udgifter der er ved et huskøb, her.

     

     

    Bolighandlens dokumenter

    Der er behov for en længere række dokumenter ved overdragelse af fast ejendom. Vær opmærksom på, at følgende ikke er en udtømmende liste over de dokumenter, der typisk er nødvendige forud for salg af fast ejendom. Listen er til for, at du kan få en idé om, hvilke og hvor mange dokumenter, der bruges i en bolighandel.

     

    Salgsopstillingen

    Salgsopstillingen er ofte der første dokument, du får at se i en bolighandel. Dokumentet indeholder oplysninger om boligens løbende udgifter, såsom ejendomsskat, ejendomsværdiskat, afgifter, forsikringer og renovationsudgifter.

    Du kan også se hvornår boligen er bygget, hvor mange kvadratmeter boligen og grunden udgør, hvornår der er foretaget ændringer eller tilbygninger, og hvilke hårde hvidevarer, der følger med i handlen.

    Som din boligadvokat gennemgår vi salgsopstillingen, og gør dig opmærksom på eventuelle ting, der ikke stemmer overens med indholdet i købsaftalen. Din rådgiver gør dig ydermere opmærksom på evt. udgifter eller gebyrer, således du ikke pludselig står med store uforudsete regninger efter købet.

    Læs mere om, hvad en salgsopstilling er, her.

     

    Matrikelkort

    Alle ejendomme i Danmark (med meget få undtagelser) har en matrikel. Dette vil sige, at enhver ejendom kan identificeres ved et ejerlav og et matrikelnummer.

    De registrerede matrikler, skel og vejrettigheder fremgår af matrikelkortet, der er et digitalt, juridisk kortværk.  Af matrikelkortet fremgår også fredskovsbelagte arealer, forurenede arealer, strandbeskyttelses- og klitfredningszoner. Der findes også et ejerlejlighedskort, der viser de enkelte ejerlejligheders areal.

    Man bruger matrikelkortet, hvis man f.eks. vil opsætte et hegn, for at se hvor boligens grund grænser op til. Derfor kan det være en god idé at gennemgå matrikelkortet grundigt, inden man køber en ny bolig.

     

    BBR-meddelelse

    En BBR-meddelelse indeholder en række oplysninger om en bolig – f.eks. grunden, opførelsesår, beliggenhed, størrelse, tekniske forhold, indretning og anvendelse. Oplysningerne er registreret i BBR (Bygnings- og Boligregistret) hos kommunen på den enkelte ejendom.

    Oplysninger i BBR er offentligt tilgængelige og kan derfor tilgås af offentlige myndigheder, virksomheder og private personer. Derudover er det ejeren af boligens ansvar at opdatere oplysningerne i BBR-registret, da oplysningerne delvist er baseret på kommunens egne oplysninger og ejerens egne indberetninger.

    Læs mere om BBR-meddelelse, her.

     

    Forbrugsopgørelse

    En forbrugsopgørelse er en opgørelse over ens forbrug og bruges ofte, når sælger skal lave en opgørelse over sit forbrug i forbindelse med en bolighandel.

    Forbrugsopgørelsen viser en oversigt over vedkommende forbrug – hvad enten det gælder, vand, varme, energi, eller el.

    Idet forbrug er individuelt, skal du som køber være opmærksom på, at dette dokument vil variere afhængig af ejeren på den bolig, du har været ude at se.

     

    Tingbogsattest

    En tingbogsattest er et dokument, der beskriver hvilke betingelser, der er tinglyst på en bestemt ejendom. Der kan f.eks. være tinglyste servitutter, pantebreve eller lignende. Dertil oplyser dokumentet også, hvem der er den tinglyste ejer på ejendommen.

    Din rådgiver hos NEMADVOKAT gennemgår eventuelle servitutter, der knytter sig til matriklen. Din rådgiver hjælper dig med at forstå, hvordan servitutterne potentielt set kan begrænse din råderet over ejendommen, eller give andre råderet til din ejendom. På trods af at sælger eller sælgers mægler har oplysningspligt, er det ikke altid lige gennemskueligt, hvordan servitutterne kan påvirke dig.

    Du bør derfor være særligt opmærksom på, hvilke servitutter der er knyttet til matriklen, da du som ejer af boligen er forpligtet til at overholde dem. Dette gælder også, selvom du ikke kender til deres eksistens.

    Læs mere om servitutter her.

     

    Ejendomsdatarapport

    En ejendomsdatarapport er vigtig at få gennemgået, da den indeholder en lang række oplysninger om ejendommen. Af rapporten fremgår det eksempelvis, om der er olietanke, der ikke er afblændede på ejendommen, om der er en uafsluttet byggesag eller verserende lejeforhold, om der er planer for ændringer i afløbsforhold, eller om ejendommen er beliggende ud til privat vej.

    Din rådgiver vil gennemgå denne rapport med dertilhørende dokumenter, således du ved præcis, hvad du køber, og hvilke udgifter du eventuelt kan stå over for.

    Læs mere om, hvad en ejendomsdatarapport er, her.

     

    Energimærkningsrapport

    En energimærkningsrapport er en rapport over en ejendoms energimæssige stand. De fleste boliger (undtaget er f.eks. ejendomme, der er under 60m2) skal have et energimærke, da det er lovpligtigt. Energimærket synliggør bygningens energiforbrug og angiver muligheder for at forbedre bygningens energimæssige tilstand.

    Såfremt sælger ikke har fået foretaget energimærkningen, har køber ret til at få denne lavet på sælgers regning. Hvis handlen vedrører en ejerlejlighed, bekoster foreningen, efter påkrav, derimod udgiften til udarbejdelsen af energimærket. Energimærkningen skal, ligesom tilstandsrapporten, laves på hele ejendommen – også selvom salget vedrører en ejerlejlighed.

    Et energimærke kan være gyldigt i 5, 7 eller 10 år, alt efter hvornår energimærket er udstedt, medmindre boligen er undergået ændringer, der har påvirket ejendommens energiforbrug i væsentligt omfang.

    Læs mere om energimærke, her.

     

    Tilstandsrapport og el-installationsrapport

    Tilstandsrapporten, som udarbejdes af en byggesagkyndig, angiver boligens fejl og mangler. Boligens fejl og mangler får en karakter fra K0 til K3, hvoraf K0 er den mindst alvorlige skade, og K3 er den mest alvorlige skade. Som oftest vælger sælger at få udarbejdet en tilstandsrapport og en el-installationsrapport. Bemærk, at dette sjældent gør sig gældende for lejligheder.

    Elinstallationsrapporten, der udarbejdes af en elinstallatør, er en gennemgang af boligens elektriske installationer, deres lovlighed og funktionsdygtighed. Elinstallationsrapporten og tilstandsrapporten er nødvendig for at kunne tegne en ejerskifteforsikring. Fejl og mangler ved elektriske installationer angives på samme måde som ved tilstandsrapporten.

    Når din rådgiver gennemgår disse rapporter, vil du få et indblik i, om nogle af installationerne er ulovlige, og derfor anbefales ændret. Du får dermed et overblik over eventuelle forhold, der vil være fornuftige at få udbedret.

    Læs mere om tilstandsrapport, her.

     

    Købsaftalen

    En købsaftale er en juridisk skriftlig kontrakt mellem sælger og køber af en bolig, og den er ofte skrevet i en juridisk sprog.

    Købsaftalen indeholder oplysninger om alle de forhold, der gør sig gældende ifm. overtagelse, pris og tidsfrister, og det er typisk sælgers ejendomsmægler, der udarbejder den.

    Din rådgiver hos NEMADVOKAT laver en grundig gennemgang af købsaftalen, så der ikke er forhold, som du ikke bør acceptere. Dermed sikrer du dig en handel uden uforudsete omkostninger eller andre problemer.

    Læs mere om købsaftalen, her.

     

    Ligesom med en almindelig købsaftale, vil en betinget købsaftale også gælde samme fortrydelsesret og advokatforbehold.

    Forskellen på de to typer af købsaftaler er, at den betingede købsaftale udelukkende er bindende, hvis køber får solgt sin bolig inden for perioden, der er angivet i købsaftalen. Ofte løber denne periode på mellem 2 og 6 måneder.

    Læs mere om betinget købsaftale, her.

     

    Refusionsopgørelse

    En refusionsopgørelse er det sidste regnskab mellem køber og sælger. Det er en opgørelse over, hvilke udgifter sælger har betalt forud for overtagelsesdatoen i acontobeløb, og som køberen af en bolig altså skal betale tilbage til sælger.

    Det kan eksempelvis omhandle udgifter til ejendomsskat eller vand. Man bruger refusionsopgørelsen til at sikre, at sælger kun betaler for sit eget forbrug, og ikke også købers forbrug.

    Din boligrådgiver hos NEMADVOKAT kan sikre, at refusionsopgørelsen er korrekt udformet ved at gennemgå den. Vi kan også være behjælpelige med at udarbejde refusionsopgørelsen.

    Du kan læse mere om refusionsopgørelsen, her.

     

     

    Bolighandlens forløb

    Der findes flere forskellige faser i en bolighandel. Guiden nedenfor omhandler forløbet, fra det øjeblik du har indgået en købsaftale og dermed kan få hjælp af en advokat til at gennemgå den.

    Guiden er derfor beregnet til dig, som allerede har snakket med din bank om dine lånemuligheder, har fundet den bolig, som du gerne vil købe, og som har indgået forhandling af pris og vilkår med sælgers mægler. Det er fra dette øjeblik, hvor vores boligrådgivere hos NEMADVOKAT kan være behjælpelige.

     

    1. Underskriv købsaftalen ved færdig forhandling

    Når du har forhandlet pris og vilkår på plads med sælgers repræsentant, er det tid til at få bestilt en købsaftale. Når du har underskrevet købsaftalen, indsættes et bank- og advokatforbehold, hvorved du, din bank og din advokat har mulighed for at gennemgå købsaftalen og dertilhørende dokumenter.

    Herefter har du mulighed for at frafalde handlen uden omkostninger, såfremt det viser sig, at der er forhold, der gør, at du ikke længere ønsker at købe boligen. Uden et bank- og advokatforbehold, vil det koste dig 1% af købesummen, såfremt du ønsker at fortryde handlen.

    Du bør desuden være opmærksom på, at købsaftalen først er juridisk gældende, når både du og sælger har skrevet under på aftalen. Derfor kan du med fordel forsøge at få sælger til at skrive under hurtigst muligt, da du dermed er sikker på, at sælger ikke lige pludselig har solgt boligen til en anden – på trods af at du allerede har skrevet under på din købsaftale. Når både du og sælger har skrevet under på købsaftalen, er det tid til, at det juridiske arbejde begynder.

     

    2. Juridisk sagsbehandling af boligkøbet påbegyndes

    Når både du og sælger har underskrevet købsaftalen, er det tid til, at din boligrådgiver gennemgår handlen og de dertilhørende dokumenter. Derudover skal din bank også godkende handlen, hvilket gøres ved, at banken sender en vurderingsmand ud for at vurdere ejendommen, hvorefter banken kan give tilsagn om finansieringen.

    Noget af det allervigtigste, som din boligrådgiver hjælper dig med, er at gøre dig opmærksom på relevante forhold, der ikke er nævnt i købsaftalen. Disse forhold kan være noget nær umulige at opdage, såfremt man ingen juridisk baggrund har.

    Din boligrådgiver udarbejder en godkendelsesskrivelse, hvori der angives, hvilke vilkår der skal opfyldes, førend handlen kan godkendes endeligt. Derudover vil din rådgiver gennemgå andre vigtige elementer såsom tinglyste servitutter på ejendommen.

    Såfremt der er vilkår, som ikke kan opfyldes, og som din rådgiver finder meget problematiske, kan det give anledning til, at du som køber bliver anbefalet at frafalde handlen. Dette kan du dog roligt gøre, såfremt du finder dette nødvendigt, da advokatforbeholdet giver dig mulighed for at frafalde handlen uden omkostninger.

    Hos NEMADVOKAT tilbyder vi ydermere vores kendte garanti “ingen handel – ingen regning“. Det betyder, at hvis din handel af den ene eller anden grund ikke bliver til noget, så får du ingen regning fra os.

     

    3. Tinglysning, overdragelse af nøgler og refusionsopgørelse

    Når handlen er endelig, er det tid til at få tinglyst skødet. Så snart sælger har givet fuldmagt til, at du kan tinglyse skødet, vil din rådgiver bistå dig med dette. Dette er dit bevis for, at du nu er den officielle ejer af boligen.

    Der opstår ofte tvivl om, hvem der skal stå for udarbejdelse af skødet, da det varierer fra handel til handel, om det er sælger eller køber, der står for udarbejdelse af skøde. Med køberrådgivning hos NEMADVOKAT sørger vi for at udarbejde et nyt skødet eller gennemgå et færdigt skøde. Dermed er du sikker på, at det hele går korrekt til.

    Når du har fået overdraget nøglerne til boligen, er det tid til at udarbejde refusionsopgørelsen. Dette er en opgørelse over de udgifter, som sælger har afholdt efter indgåelse af bolighandlen, som skal udlignes. Det kan eksempelvis være udgifter til forudbetalt varme og ejendomsskat, som sælger har betalt forud. Derfor skal du som køber kompensere sælger for disse udgifter for den periode, hvor du som køber har overtaget boligen, og som sælger har forudbetalt for.

    Med køberrådgivning hos NEMADVOKAT sørger din rådgiver for en gennemgang af refusionsopgørelse eller udarbejdelse af refusionsopgørelse. Dermed er du sikker på, at det hele går rigtigt til. Når skødet er tinglyst, nøglerne er overdraget, og refusionsopgørelsen er på plads, er du næsten i mål med dit køb af bolig.

     

    4. Dit boligkøb er på plads, og du er nu den officielle ejer

    Når du har fået foretaget en tinglysning af skøde, fået overdraget nøglerne til boligen, og refusionsopgørelsen er på plads, er du klar til at afslutte din bolighandel. Såfremt du har nogle sidste spørgsmål til din bolighandel, står din rådgiver klar til at svare på disse.

    Med NEMADVOKAT ved din side kan du nemlig altid kontakte din boligrådgiver, såfremt du efter din overtagelse af bolig har nye spørgsmål, eller hvis du har opdaget fejl eller mangler ved boligen, som skal vurderes og evt. videresendes til sælger. Vi vurderer i alle tilfælde din sag gratis.

     

     

    Bolighandlens begreber

    I en bolighandel er der mange forskellige begreber, der dukker op. Mange af dem kan være forvirrende, hvis ikke man har en juridisk baggrund.

    Nedenfor har vi lavet en oversigt over nogle af de begreber, du kan støde på i forbindelse med en bolighandel.

     

    Hvad er løsøre?

    Løsøre er en betegnelse for ting i en bolig, som følger med i bolighandlen, men som ikke er en del af boligen.

    Løsøre kan f.eks. være et ikke-indbygget skab. Det skal være tydeligt beskrevet i købsaftalen, hvis den tidligere ejer efterlader genstande til dig, når du overtager boligen.

    Det er ikke et krav, at man skal overtage f.eks. et klædeskab fra sælger, hvis ikke man har lyst. Løsøre kan derfor aftales frit mellem sælger og køber samt hvorvidt eventuelle løsøre skal indgå som en del af den samlede bolighandel eller købes separat.

    Læs mere om løsøre, her.

     

    Hvad er et advokatforbehold?

    Et advokatforbehold er et forbehold, der skrives ind i købsaftalen. Forbeholdet betyder, at såfremt du fortryder dit boligkøb, efter du har underskrevet købsaftalen, kan du udtræde af handlen, uden at skulle betale sælger en godtgørelse på 1 % af købesummen.

    Det betyder samtidig, at du og din advokat har mulighed for at gennemgå købsaftalen grundigt, efter du har skrevet under. Din underskrift er dermed betinget af, at din advokat kan godkende handlen.

    Fortryder du dit køb uden at have et advokatforbehold, skal dette gøres inden for 6 hverdage, og du er samtidig forpligtet til at godtgøre sælgeren 1% af købesummen.

    Det anbefales altid at tage et advokatforbehold, så du øger din sikkerhed.

    Læs mere om advokatforbehold, her.

     

    Hvad er en ejerudgift?

    Ejerudgiften er en samlet betegnelse for de udgifter, som du skal betale årligt, når du ejer en bolig.

    Ejerudgiften består af f.eks. ejendomsværdiskat, grundskyld og udgifter til ejerforening, mens udgifter til el, vand og varme ikke medregnes.

    Ejerudgiften kan ses på salgsopstillingen. Du kan derfor se, hvilke udgifter der lægger sig til boligen, førend du køber den.

    Læs mere om ejerudgift, her.

     

    Hvad betyder berigtigelse?

    Berigtigelse af ejendomshandler er en juridisk betegnelse for at gennemføre bolighandlen i overensstemmelse med de aftalte handelsvilkår. En berigtigelse af en bolighandel resulterer i, at du som køber får den fulde ejendomsret til ejendommen ved anmærkningsfrit skøde mod frigivelse af købesummen til sælger.

    Berigtigelse af bolighandel med NEMADVOKAT:

    • Vi udarbejder og tinglyser skødet.
    • Vi korresponderer med bank og mægler.
    • Vi sørger for, at bankerne korrigerer aflysning og tinglysning af lån, når skødet er tinglyst.
    • Vi sikrer, at alt er på plads til din overtagelse af boligen.
    • Vi sørger for, at du husker at få tegnet en husforsikring og ejerskifteforsikring inden overtagelsesdagen/dispositionsdagen.
    • Vi udarbejder/gennemgår refusionsopgørelsen samt sørger for godkendelse heraf.
    • Vi frigiver/overvåger købesummen ved anmærkningsfrit skøde, og afslutter handlen.

    Læs mere om berigtigelse af ejendomshandel, her.

     

    Hvad er en tinglysning?

    Tinglysning er en sikringsakt, hvor rettighedshaveren sikrer sin rettighed (ejendomsret, pant mv.) mod andre rettigheder, der stiftes efterfølgende, og som strider mod ens egen rettighed. Dermed er tinglysning en offentlig registrering af rettigheder.

    Der er krav om tinglysning af alle rettigheder over fast ejendom for at være gyldige mod aftaler om ejendommen og retsforfølgning. Derudover er der andre rettigheder, der skal tinglyses for at være gyldige mod aftaler og retsforfølgning, herunder pant i motorkøre.

    Læs mere om tinglysning, her.

     

    Hvad er fejl og mangler?

    Fejl og mangler er en betegnelse for forhold eller egenskaber ved en ejendom, der ikke stemmer overens med køber og sælgers aftale. Som udgangspunkt har sælger ansvar for mangler på ejendommen i 10 år efter ejendommens overtagelse, men kan dog gøre visse ting for at frigøres fra dette ansvar. Vedkommende kan blandt andet fremlægge en tilstandsrapport og elinstallationsrapport til køber.

    Bedømmelsen af, hvad der er en mangel, kan være svær. Et nedslidt tag, der skal udskiftes, er eksempelvis ikke en mangel, såfremt tagets stand svarer til dets alder. Man må i sådanne situationer altid tage udgangspunkt i, hvad der er aftalt og oplyst under købet, og hvad man kan forvente i forhold til boligens oplyste stand og alder.

    Læs mere om fejl og mangler, her.

     

    Hvad er en tinglysningsafgift?

    Når man skal tinglyse et skøde, skal der i den forbindelse betales en afgift til staten. Det er det, man kalder tinglysningsafgift, og den består af en fast afgift og en variabel afgift.

    Den faste tinglysningsafgift ligger på 1.720 kr. (2020 sats). Den variable tinglysningsafgift varierer alt efter, hvad der skal tinglyses. Er det f.eks. i forbindelse med fri handel af en ejerlejlighed, vil den variable afgift være 0,6 % af købesummen. Er der tale om tinglysning af et realkreditlån, ligger den variable afgift på 1,5 % af det pantsikrede beløb.

    Læs mere om tinglysningsafgift, her.

     

    Hvad er et ejendomsforbehold?

    Et ejendomsforbehold vil sige, at sælger sikres på den måde, at køber først ejer en bestemt vare, når de betingelser, der gør sig gældende for salget, er opfyldt, og varen er betalt.

    Ejendomsforbeholdet kan indskrives i købsaftalen, når du sælger en ejendom. Dette gælder både et hus, en bil eller en båd.

    Læs mere om, hvad et ejendomsforbehold er, her.

     

    Hvad er en bankgaranti?

    En bankgaranti er en garanti, der sikrer, at køber rent faktisk kan foretage boligkøbet, mens sælger får en sikkerhed for betalingen.

    Det er købers bank, der udsteder bankgarantien. Dette gøres ved, at banken foretager en kreditvurdering af køber. Banken vil her undersøge købers økonomiske situation og dermed vurdere, om vedkommende er i en situation, der gør det muligt for personen at afdrage på boliglånet.

    Læs mere om bankgaranti, her.

     

    Hvad betyder deponering?

    Deponering bruges ofte i forbindelse med handler, der involverer et stort beløb – f.eks. en bolighandel.

    Deponering vil sige, at tredjemand (eksempelvis ejendomsmægleren) opbevarer købesummen, indtil den frigives, og handlen endeligt kan afsluttes.

    Deponering sikrer køber ved, at vedkommende har mulighed for at kræve pengene tilbage, såfremt handlen ikke bliver noget alligevel. Sælger sikres ved, at pengene er til rådighed, når handlen afsluttes.

    Læs mere om, hvad deponering er, her.

     

    Hvad betyder hjemfaldspligt?

    Hjemfaldspligt er en klausul, som en kommune kan tinglyse på en grund eller ejendom, de tidligere har solgt. Hjemfaldspligt kaldes også for tilbagekøbsret.

    Hvis der er hjemfaldspligt på en ejendom, betyder det, at ejeren kun har begrænset brugsret til ejendommen. Kommunen har altså mulighed for at købe ejendommen tilbage efter en årrække.

    Køber du en ejendom med hjemfaldspligt, har du mulighed for at udskyde hjemfaldspligten – men vær opmærksom på, at det kan komme til at koste dig mange penge. Derfor bør du være ekstra opmærksom på eventuel hjemfaldspligt, hvis du skal til at købe bolig.

    Læs mere om hjemfaldspligt, her.

     

    Hvad er en lokalplan?

    En lokalplan er en plan for udviklingen og anvendelsen af land- og byområder. Den bliver ofte udarbejdet som en del af kommuneplanen, der således sætter rammerne for lokalplanen.

    Når du skal købe ny bolig, er det vigtigt, at du undersøger lokalplanen for det område, boligen ligger i. Der kan f.eks. være punkter i lokalplanen, som begrænser dig i dine boligplaner.

    Går du imod lokalplanen, kan kommunen kræve, at du laver byggeriet om, så det er lovligt, eller river det ned.

    Du kan læse mere om, hvad en lokalplan er, her.

     

     

    Forskellige typer af bolighandler

    Køb af ejerbolig eller ejerlejlighed

    En ejerlejlighed hører til en selvstændig ejendom, og dens beliggenhed i ejendommen fremgår af et ejerlejlighedskort.

    Køber du en ejerlejlighed, vil du på samme måde som ved køb af et almindelig hus få et skøde, som skal tinglyses. På samme måde kan du bruge et realkreditlån til at belåne ejerlejligheden, som du kan til et almindeligt hus.

    Når du køber en ejerlejlighed, vil du samtidig købe en andel af den hovedejendom, hvori boligen er beliggende. Du skal derfor være medlem af ejerforeningen, hvorfor du skal hjælpe til med vedligeholdelse af hovedejendommen med f.eks. trappevask eller at holde have.

    Læs mere om køb af ejerlejlighed, her.

     

    Køb af andelsbolig eller andelslejlighed

    En andelsbolig er en boligtype, hvor et fællesskab af mennesker ejer og driver en bestemt ejendom. Når du køber en andelsbolig, indgår du derfor i et formuefælleskab, hvor du har brugsret til en bestemt andel i ejendommen.

    Når du skal købe en andelsbolig eller en andelslejlighed, er der – ligesom ved køb af en ejerbolig – mange juridiske dokumenter, der skal udarbejdes og gennemgås. Her kan det være fornuftigt at få hjælp af en boligadvokat, som kan gennemgå dokumenterne for dig og sikre, at du køber en bolig uden fejl og mangler.

    Læs mere om køb af andelsbolig eller andelslejlighed og se vores pris, her.

     

    Boligkøb som forældrekøb eller omvendt forældrekøb

    Et forældrekøb vil sige, at man som forælder køber en bolig, som man herefter udlejer til sit barn. Forældrene vil dermed eje selve boligen, mens barnet lejer den.

    Et omvendt forældre vil sige, at det er barnet, der køber en bolig, som de herefter udlejer til sine forældre.

    Når man skal købe en bolig som forældrekøb, er det en rigtig god idé at få udarbejdet en lejekontrakt, så retningslinjerne for lejeforholdet kan defineres tydeligt. Kontrakten er desuden også en forudsætning for, at barnet kan søge om boligstøtte.

    Læs mere om forældrekøb, omvendt forældrekøb og se vores pris, her.

     

    Køb af sommerhus

    Et sommerhus anses som en fritidsbolig, hvorfor man ikke må bo i boligen hele året, som man må med en almindelig helårsbolig.

    Dog skal der stort set udarbejdes de samme dokumenter ved køb af sommerhus, som der skal ved en almindelig helårsbolig, hvorfor det kan være en rigtig god idé at få professionel hjælp. På den måde undgår man, at man køber et sommerhus, som ikke er, hvad det så ud til at være.

    Læs mere om køb af sommerhus og se vores pris, her.

     

    Køb af byggegrund

    En byggegrund er en grund, som enten kan være byggemodnet eller ikke byggemodnet. Er grunden byggemodnet, kan du begynde at bygge på grunden med det samme. Er den ikke, skal der først lægges forsyningsledninger, elforsyning osv., før man kan begynde at bygge på grunden.

    Skal du til at købe en byggegrund, er det derfor vigtigt, at du undersøger disse forhold, inden du køber grunden. Samtidig bør du undersøge lokalplanen for området og eventuelle servitutter. En boligadvokat med på sidelinjen kan sikre dig, at du ikke køber en grund, der begrænser dig i dine byggeplaner.

    Læs mere om køb af byggegrund og se vores pris, her.

     

    Projektkøb

    Et projektkøb betegner et køb af typisk en ejerlejlighed eller et rækkehus, som er under opbygning. Det betyder, at du ofte ikke ser det færdige resultat, inden du skriver under på købsaftalen.

    Af den grund er det en god idé at få en boligadvokat til at hjælpe dig med at gennemgå de dokumenter, der relaterer sig til bolighandlen og som kan sikre, at du ikke køber en bolig, der ikke er, hvad du troede den var.

    Læs mere om projektkøb og se vores pris, her.

     

    Køb af landbrugsejendom

    En landbrugsejendom er en ejendom, som er omfattet af landbrugsloven og som blandt andet kendetegnes ved, at grundarealet udgør mere end 2 hektar (20.000 kvadratmeter).

    En landejendom er et nedlagt landbrug uden landbrugspligt, hvorfor denne type ejendom dermed ikke er omfattet af landbrugsloven.

    I begge tilfælde er der mange dokumenter, som man skal have styr på – det gælder især for landbrugsejendommen. Derfor er det en rigtig fornuftig idé at få hjælp af en boligadvokat, som kan gennemgå de ofte komplicerede dokumenter for en.

    Læs mere om køb af landbrugsejendom og se vores pris, her.

     

    Køb af udlejningsejendom

    En udlejningsejendom er en ejendom, som typisk anvendes til at opnå et økonomisk afkast via udlejning af boligen.

    Der laves ikke tilstandsrapporter ved køb af udlejningsejendomme, hvorfor der heller ikke kan tegnes en ejerskifteforsikring. I stedet vil sælger oftest indskrive en ansvarsfraskrivelsesklausul i købsaftalen, der gør, at sælger fraskriver sig ethvert fysisk mangelansvar i købsaftalen.

    Skal du købe en udlejningsejendom, er det derfor en rigtig god idé at få hjælp af en boligadvokat, der kan gennemgå dokumenterne og sikre, at der ikke er forhold i købsaftalen, som kan være en ulempe for dig.

    Læs mere om køb af udlejningsejendom og se vores pris, her.

     

    Køb af erhvervsejendom

    En erhvervsejendom benyttes udelukkende til salg og ikke produktion af vare, og vil oftest anvendes til at drive virksomhed eller til at opnå et økonomisk afkast – f.eks. via udlejning af erhvervslejemål.

    Inden du køber en erhvervsejendom til at drive virksomhed fra, bør du undersøge lokalplanen for det område, hvor ejendommen ligger i.

    Her kan det være en fornuftig idé at få en boligadvokat til at hjælpe dig med at gennemgå diverse dokumenter. På den måde sikre du dig, at du ikke køber en ejendom, som du faktisk ikke må drive virksomhed fra.

    Læs mere om køb af erhvervsejendom og se vores pris, her.