Opret ApS nemt og hurtigt

Ved oprettelse af et ApS skal der udarbejdes et stiftelsesdokument, et sæt vedtægter samt en ejerbog. Derudover skal der indskydes en selskabskapital på minimum 40.000 DKK enten kontant eller i form af værdier. Selve registreringen sker ved Erhvervsstyrelsen. Her betales et registreringsgebyr på 670 DKK.

Føler du dig ikke helt tryg ved selv at udarbejde de juridiske dokumenter eller ønsker du bare at kunne holde fokus på din forretning og komme godt og hurtigt fra start? 

Vælger du at få stiftet dit selskab gennem os, får du udarbejdet samtlige selskabsdokumenter, godkendt selskabskapitalen og registreret dit anpartsselskab, så det er klar til brug. Vores rådgivere er specialiserede i selskabsret og har erfaring fra +25.000 selskabsstiftelser, hvorfor de kender de bedste løsninger. Du er derfor i trygge hænder hos os, og du undgår problemer med din stiftelse af ApS.

 

Du får alt, hvad du skal bruge for at komme i gang med dit ApS:

 

Stiftelse af ApS

Få din egen
personlige rådgiver

Du tildeles din egen personlige rådgiver, som er specialiseret i selskabsstiftelse. Din rådgiver er 100 % engageret i lige netop din sag, hvorfor du sikres kompetent og personlig rådgivning.

Stiftelse af ApS

Spar op imod 4.000 kr. på kapitalgodkendelsen

Du får bekræftelse af selskabskapital med i prisen, da vi er et advokatkontor med dertilhørende klientkonto. Opretter du selv dit anpartsselskab udenom et advokatkontor, kan det koste helt op til 4.000 kr.

 

ApS stiftelse video thumbnail
 
Vil du undgå problemer og spare tid? Opret ApS her
Fra DKK 1.295
Bestil online nu

ekskl. moms og gebyrer

 

Rådgivning fra et advokatkontor

Du er garanteret kompetent juridisk rådgivning, når du henvender dig til NEMADVOKAT, som følge af at vi er et advokatkontor.

Hos et advokatkontor modtager du rådgivning samtidig med, at du er sikret under advokatansvarsforsikringen. Det betyder, at du altid vil være sikret rent økonomisk i forhold til dine selskabsdokumenter ved brug af et advokatkontor.

Udarbejder du selv dine selskabsdokumenter eksempelvis via online ”dokumentgeneratorer”, opnår du ikke denne sikkerhed. Såfremt du ikke får udformet dokumenterne korrekt og fyldestgørende, står du selv til ansvar for de økonomiske konsekvenser.

 

Pas på dokumentgeneratorer

På nettet finder du virksomheder, der tilbyder en ”dokumentgenerator”, hvor du selv indtaster en række oplysninger og får tilsendt et sæt standard selskabsdokumenter på mail. Fordelen ved en sådan løsning er, at det i nogle tilfælde kan være billigere end at få en advokat til at bistå med selskabsstiftelsen. Det medfører dog visse ulemper og store faldgruber.

Disse ønsker vi blot at gøre opmærksom på, så du kan få en gnidningsfri start med dit nye firma. Vi anbefaler, at du er yderst opmærksom på, at du får udfyldt sådanne dokumenter korrekt og fyldestgørende. Vær blandt andet opmærksom på, hvordan ejerstrukturen skal være, hvordan tegningsreglen skal sættes op, og om alle væsentlige tilvalg er mulige i dokumentgeneratoren

 

Stiftelse af ApS

Stiftelsen er dækket af vores advokatforsikring

Hav god ro i maven. Du er sikret under vores advokatansvarsforsikring. Det betyder, at du altid vil være sikret rent økonomisk i forhold til dine selskabsdokumenter ved brug af os.

Stiftelse af ApS

Dit ApS er typisk klar inden for 2-3 arbejdsdage

Dit ApS og CVR-nr. er typisk klar inden for 2-3. Den korte proces skyldes vores digitaliserede processer, og at vi bekræfter kapitalen via vores klientkonto i Nykredit.

 

Lad os klare hele oprettelsen for dig 

Du sikrer dig en hurtig og sikker selskabsstiftelse ved at lade os gøre det hele for dig.

Så nemt kan det gøres:

  • Udfyld vores online formular på 2 min.
  • Vi sætter os ind i dine behov.
  • Vi opretter dit selskab samt alle dokumenter.
  • Du underskriver med NemID.
  • Vi fremsender alle dokumenter via vores digitale platform NEMBLIK.
  • Dit selskab er nu oprettet.

Hos NEMADVOKAT sikrer vi, at disse dokumenter bliver udarbejdet korrekt og registreret digitalt ved Erhvervsstyrelsen. På den måde undgår du juridiske uoverensstemmelser, og sikrer dig en gnidningsfri start med dit nye anpartsselskab. Af hensyn til datasikkerhed og den nye data-forordning modtager du alle dokumenter via NEMBLIK.

I løbet af processen vil du sandsynligvis opleve at have spørgsmål til små og store forhold i forbindelse med stiftelsen – og her er vi med dig hele vejen. Du er altid velkommen til at bruge vores rådgivning på både telefon, e-mail og chatten her på siden. Dette gælder både før, under og efter stiftelsen af dit selskab.

Er du i tvivl, om du skal oprette et ApS eller en anden form for selskab? Så ring til os og få en gratis og uforpligtende snak med en af vores specialiserede rådgivere.

Vil du undgå problemer og spare tid? Opret ApS her
Fra DKK 1.295
Bestil online nu

ekskl. moms og gebyrer

 

Har du brug for mere viden?

Nedenfor gennemgår vi følgende

Alt du skal vide om selskabsformen ApS

Selskabsdokumenter i et ApS

En gennemgang af dit sagsforløb

Svar på ofte stillede spørgsmål

Tilvalg af holdingselskab

 

– God læselyst

 

Alt du skal vide om selskabsformen ApS

Der er mange aspekter af et anpartsselskab, og mange af dem kan være svære at gennemskue og forstå. Derfor vil man oftest have mange spørgsmål, der trænger sig på, når man skal til at oprette et ApS – for har man nu styr på alle reglerne, inden man opretter sit selskab?

Nedenfor forklarer vi kort alle de aspekter, som du skal være opmærksom på, når du opretter et ApS.

 

Hvad er et ApS?

Et ApS er en forkortelse for et anpartsselskab, som hører ind under betegnelsen “kapitalselskab“, hvor også aktieselskabet (A/S) hører til.

Anpartsselskabet er et kapitalselskab, da man skal indskyde en minimumskapital i selskabet for at oprette det – ligesom man skal for et A/S. For et ApS ligger minimumsgrænsen på 40.000 kr. Kapitalindskuddet gør, at du som ejer opnår begrænset hæftelse i selskabet – dvs. du hæfter ikke personligt for eventuelt gæld i selskabet. I personlige selskaber, som f.eks. en enkeltmandsvirksomhed eller en personlig ejet mindre virksomhed (PMV), er der ikke krav til kapital – til gengæld hæfter ejeren personligt.

Læs mere om, hvad et ApS er, her.

 

Fordele og ulemper ved et anpartsselskab (ApS)

Fordele og ulemper ved anpartsselskaber (ApS)

 

Hvilke krav er der til et ApS? 

For at et ApS kan betegnes som et ApS, er der flere krav, som skal være opfyldt. Det er vigtigt, at du har styr på, hvilke krav der er til oprettelsen af dit ApS, inden du stifter et. Nedenfor kan du se, hvilke krav der er til et ApS.

 

Kapital

Ved oprettelse af et anpartsselskab gælder det, at man skal indskyde minimum 40.000 kroner i startkapital. Dette kan enten være i form af kontanter eller af andre værdier (apportindskud). Disse andre værdier kan udgøres af f.eks. virksomheder, maskiner, biler, kunstobjekter eller møbler. Det vigtige er, at det som ønskes indskudt, repræsenterer en økonomisk værdi.

Læs mere om, hvad selskabskapital er, her.

 

Hæftelse

Ejerne af et anpartsselskab er ikke personligt ligestillet med selskabet og hæfter derfor ikke personligt for selskabets forpligtelser. Ejeren vil derfor kun – som udgangspunkt – risikere at miste de midler, der er indskudt i selskabet.

Læs mere om begrænset hæftelse, her.

 

Ledelse

For et anpartsselskab er det et krav, at denne skal have en direktion som minimum. Direktionen kan bestå af en eller flere direktører og kan suppleres af en bestyrelse og/eller et tilsynsråd.

Læs mere om, hvad en direktion er, her.

 

Ejerforhold

Anpartsselskaber kan oprettes alene eller sammen med andre. Ejerne kan desuden være både fysiske personer samt virksomheder, herunder andre anpartsselskaber, interessentskaber og aktieselskaber. Ejerne vedtager og gennemfører alle beslutninger vedrørende selskabet på en generalforsamling. Desuden skal et anpartsselskab have en ejerbog, hvori alle ejere skal anføres. De ejere, der ejer mere end 5% af selskabet, skal registreres i Det Offentlige Ejerregister.

Læs mere om, hvad et ejerforhold er, her.

 

Årsrapport

Anpartsselskaber skal årligt udarbejde en årsrapport, som skal godkendes på en generalforsamling og indsendes til Erhvervsstyrelsen. Årsrapporten fra store selskaber skal revideres af en revisor, da de har revisionspligt. Små virksomheder kan ofte fravælge revision på en generalforsamling eller i forbindelse med stiftelsen af selskabet.

Læs mere om, hvad revisionspligt er, her.

 

Skat og moms

Skat i et anpartsselskab beregnes som selskabsskat, hvorfor beskatningen ikke sker hos ejerne. Et anpartsselskab skal som udgangspunkt registreres for moms, men det afhænger af typen af virksomhed, der drives i selskabet. Ansatte i et anpartsselskab skal betale almindelig personskat, mens ejerne også skal betale udbytteskat, hvis disse får udbetalt udbytte i henhold til deres ejerandel.

Læs mere om selskabsskat, her.

Vil du undgå problemer og spare tid? Opret ApS her
Fra DKK 1.295
Bestil online nu

ekskl. moms og gebyrer

 

Selskabsdokumenter i et ApS

Der findes mange dokumenter, som skal udarbejdes, i forbindelse med oprettelsen af et ApS. Det er vigtigt, at du har styr på, hvilke dokumenter der er nødvendige, eller som der er krav til samt hvilke dokumenter, som er fornuftige at have.

Det er desuden vigtigt, at du har styr på, hvad de forskellige dokumenter skal indeholde af oplysninger.

Nedenfor har vi lavet en oversigt over, hvilke dokumenter du skal udarbejd samt hvilke du kan vælge at udarbejde, og hvad alle dokumenterne skal indeholde. Dertil har vi forklaret, hvordan vi kan hjælpe dig ifm. udarbejdelsen af de forskellige dokumenter.

 

Stiftelsesdokument

Stiftelsesdokumentet er et dokument, som bekræfter oprettelsen af dit selskab. Det indeholder dermed grundlæggende oplysninger om dit selskab, og det er vigtigt, at du har styr på, hvilke punkter du skal have med i stiftelsesdokumentet. Du bruger også dette dokument til registreringen af dit selskab.

Det kan være svært at holde styr på, hvilke punkter der som minimum skal indgå i stiftelsesdokument. Som din advokat sørger vi for at udarbejde stiftelsesdokumentet til dig, så du er sikker på, at alle obligatoriske og relevante punkter indgår.

 

Obligatorisk indhold i et stiftelsesdokument

Som sagt er der nogle punkter, som du skal have med i stiftelsesdokumentet. Disse er beskrevet nedenfor:

  • Stiftere: Oplysninger om stifterne af selskabet herunder stifternes navne og adresser. Er en af stifterne et selskab, skal dette også oplyse CVR-nummer.
  • Frister: Frister for hvornår anparterne i selskabet senest skal være tegnet, herunder også hvornår indbetalingen senest skal være fundet sted.
  • Tegningskurs: Oplysninger om kursen, der betales for at tegne nye anparter/aktier i selskabet. Kursen anvendes også ved kapitalforhøjelse.
  • Stiftelsesomkostninger: Her skal det angives, hvorvidt selskabet afholder stiftelsesomkostninger. Hvis ja, skal også de anslåede omkostninger oplyses.
  • Regnskabsmæssig virkningsdato: Denne dato angiver, hvornår selskabets regnskabsår begynder – dvs. hvornår selskabet har regnskabsmæssig virkning.
  • Retsvirkningsdato: Denne dato angiver, hvornår selskabet har retsmæssig virkning – dette vil typisk ske ved underskrivelse (dog medmindre andet er angivet).

 

Valgfrit indhold i et stiftelsesdokument

Udover ovenstående kan du vælge at indskrive flere punkter i stiftelsesdokumentet. Eksempler på valgfrit indhold i et stiftelsesdokument kan ses nedenfor:

  • Apportindskud: Om det skal være muligt, at selskabet kan stiftes med aktiver i stedet for kontanter.
  • Fravalg af revision: Hvorvidt selskabet fravælger revision af årsregnskabet (kan kun lade sig gøre, hvis selskabet er under en vis størrelse).
  • Særlige rettigheder: Hvis der er særlige rettigheder/fordele for stiftere og andre – f.eks. en direktørkontrakt.

Læs mere om stiftelsesdokumentet, her.

 

Vedtægter

Vedtægter skal ses som et regelsæt for det bestemte selskab. Derfor er vedtægterne også forskellige fra det ene selskab til det andet – dog skal det indeholde bestemte punkter. De punkter, som er obligatoriske i vedtægterne for alle selskaber, er fastsat af selskabsloven.

Det kan være vanskeligt at danne sig et overblik over, hvilke punkter man skal have med i sine vedtægter samt hvilke, der er relevante at inddrage. Som din selskabsadvokat sørger vi for at udarbejde et sæt vedtægter, som passer til lige netop det selskab, som du er ved at stifte. Du kan dermed være sikker på, at alle relevante punkter indgår.

 

Obligatorisk indhold i vedtægterne

Der findes mange punkter, som er obligatoriske at have med i sine vedtægter. Disse er beskrevet nedenfor:

  • Selskabets navn og evt. binavne: Selskabets navn og eventuelle binavne skal fremgå af vedtægterne.
  • Formål: Formålet med selskabet skal fremgå. Selskabet må kun drive forretning inden for det formål, der er beskrevet i vedtægterne.
  • Størrelse på selskabskapital: Det skal angives, hvor meget kapital der er til stede ved stiftelsen.
  • Kapitalandele: Det skal angives, hvor mange kapitalandele der er, og hvad deres pålydende værdi er.
  • Rettigheder: Det skal beskrives, hvilke rettigheder der hører til kapitalandelene.
  • Ledelsesorganer: Hvilken ledelsesstruktur selskabet har, skal fremgå her. Der skal minimum være en direktion i et ApS, mens en bestyrelse kan tilvælges.
  • Generalforsamling: Det skal beskrives, hvordan der varsles og indkaldes til generalforsamling.
  • Regnskabsår: Det skal angives, hvornår regnskabsåret begynder. For et ApS begynder regnskabsåret ofte den dag, hvor stiftelsesdokumentet underskrives.
  • Særlige beslutninger: Det skal angives, hvordan særlige beslutninger vedtages på generalforsamlingen.

 

Valgfrit indhold i vedtægterne

Udover ovenstående punkter, kan man vælge at indskrive flere punkter i sine vedtægter, hvis man synes, de er relevante for ens selskab. Disse punkter kunne f.eks. være:

  • Medsalgspligt: Hvis man ønsker medsalgspligt i selskabet – altså at andre ejere skal sælge sine andele, såfremt majoritetsejeren ønsker at sælge sine.
  • Tegningsret: Hvis man ønsker tegningsret i selskabet – dvs. at en eller flere personer kan tegne (indgå aftaler) på vegne af selskabet.
  • Beslutningsdygtighed: Om der f.eks. skal være et bestemt antal bestyrelsesmedlemmer til stede, før der kan træffes beslutninger på selskabets vegne.
  • Elektronisk generalforsamling: Man kan beslutte, at generalforsamlingen kan afholdes elektronisk. Det skal blot fremgå af vedtægterne.

Læs mere om hvad vedtægter er, her.

Har du lyst til at vide mere om, hvilke regler der er for vedtægter i et ApS, kan du klikke her.

 

Ejerbog

En ejerbog er en oversigt over, hvilke ejere der er i et selskab. Den indeholder blandt andet oplysninger om, hvor mange anparter hver anpartshaver besidder. Det er selskabets ledelses opgave at opdatere ejerbogen samt føre den korrekt.

Det kan dog være svært at holde styr på alle informationer ift., hvad der skal skrives i ejerbogen. Som din advokat udarbejder vi ejerbogen for dig og sikrer dermed, at alle informationer vedrørende ejerne i selskabet er korrekte.

 

Obligatorisk indhold i ejerbogen 

Der findes flere punkter, som du skal have med i ejerbogen, når denne udarbejdes og opdateres. Disse punkter er følgende:

  • Ejere: Ejernes eller panthavernes samlede ejerandele angives.
  • Dato: Datoen for erhvervelse, afhændelse af andele eller pantsætning skal angives.
  • Navn og bopæl: Navn og bopæl for ejerne eller panthaverne skal fremgå. Er en ejer et selskab, skal også selskabets CVR-nummer og adresse fremgå.
  • Stemmerettigheder: Tilknyttede rettigheder til ejerandelene skal fremgå.
  • Andele: Størrelsen på en andel ved erhvervelse, afhændelse eller pantsætning skal fremgå.

Læs mere om ejerbogen, her.

 

Ejeraftale

Ejeraftalen er valgfri, men det er en rigtig god idé at udarbejde en, såfremt du opretter dit ApS med andre. Ejeraftalen regulerer nemlig det interne forhold mellem ejerne i selskabet, og ses derfor som et supplement til vedtægterne.

Som din advokat kan vi hjælpe dig med at udarbejde ejeraftalen. Dermed sikrer du dig, at alle relevante forhold ift. jeres specifikke situation indgår i aftalen.

En ejeraftale har ikke nogle bestemte krav til, hvad den skal indeholde. Derfor er det op til de ejere, der laver aftalen, at aftale, hvad der skal stå i ejeraftalen. Nedenfor kan du se, hvilke punkter I evt. kan indskrive i jeres ejeraftale.

 

Mulige punkter i en ejeraftale

  • Konkurrenceklausuler: Indskriv en konkurrenceklausul, hvis du vil undgå, at en partner starter en konkurrerende virksomhed eller skifter job til en konkurrent.
  • Immaterielle rettigheder: Undgå at en partner udnytter selskabets immaterielle rettigheder til egen vinding – f.eks. patentrettigheder, varemærker, koncepter og lign.
  • Kundeklausuler: Indskriv en kundeklausul, hvis du vil undgå, at en ejer udnytter selskabets forbindelser til at udføre sit arbejde.
  • Kapitalindskud og finansiering: Gør det klart i ejeraftalen, hvor meget kapital hver ejer skal indskyde i virksomheden ved stiftelsen.
  • Disponering af overskud: Indskriv regler for, hvad der skal ske med overskuddet og hvornår der skal betales udbytte til ejerne.
  • Bestyrelse og direktion: Gør det klart, hvem der skal indgå i direktionen (og evt. bestyrelsen).
  • Salg af ejerandele: Indskriv hvorvidt der skal være begrænsninger for ejeres salg af deres ejerandele.
  • Forkøbsret: Gør det klart, om tilbageværende ejere skal have forkøbsret til at kunne købe den udgående ejers andele ved f.eks. død eller konkurs.
  • Tavshedspligt og oplysningspligt: Hvis du vil sikre dig, at fortrolige oplysninger forbliver fortrolige, og at ejerne skal oplyse hinanden om forhold, som er relevante for selskabet.
  • Uoverensstemmelser: Gør det klart, hvad proceduren er, såfremt der opstår uoverensstemmelser mellem ejerne.
  • Dødsfald: Hvad der skal ske, hvis en ejer dør og dermed ikke længere kan være partner i selskabet.
  • Arbejdsforpligtelser: Aftal hvor meget hver ejer skal arbejde samt hvilke arbejdsopgaver, hver ejer er ansvarlig for.
  • Misligholdelse: Aftal hvad der skal ske, såfremt en ejer bryder aftalen samt hvornår der er tale om et reelt brud.

Læs mere om ejeraftalen samt hvordan du kan få hjælp til at udarbejde den, her.

Vil du undgå problemer og spare tid? Opret ApS her
Fra DKK 1.295
Bestil online nu

ekskl. moms og gebyrer

 

En gennemgang af dit sagsforløb

Nedenfor gennemgår vi trin for trin, hvordan dit sagsforløb kommer til at forløbe. Vi har overordnet 3 trin du skal igennem, førend dit selskab er klar, og vi bestræber os på at have dit selskab klar inden for 24 timer.

 

Step 1: Du bestiller dit ApS

Første trin i dit sagsforløb er, at du bestiller dit anpartsselskab. Det gør du ved at trykke på “bestil”-knappen her på siden på den løsning, der passer bedst til dig. Du kan se produktoversigten længere oppe på siden.

Derefter bliver du ledt videre til vores online bestillingsformular-side. Her skal du udfylde navn, telefonnummer og e-mail.

Stiftelse af ApS

Når du har udfyldt disse oplysninger, kan du nu tilgå din sag via knappen, der hedder “tilgå sag”.

Stiftelse af ApS

Når du trykker på “tilgå sag”, vil du komme ind på din sags side, hvor du blandt andet kan udfylde kundeoplysninger og selskabsoplysninger for at sætte skub i processen. Det er f.eks. oplysninger om dig, såsom adresse samt oplysninger om det selskab, som du er i gang med at stifte – eksempelvis selskabsnavn, hvor mange ejere der er i selskabet, oplysninger om ejeren/ejerne samt formålet med selskabet.

Stiftelse af ApS

 

Step 2: Vi arbejder på stiftelsen og rådgiver dig imens 

Når du har bestilt dit ApS og evt. udfyldt kunde- og selskabsoplysninger, vil din personlige rådgiver gå i gang med stiftelsen af dit ApS. Hvis du har valgt, at vi skal kontakte dig, vil din personlige rådgiver gøre dette. Her vil vedkommende rådgive dig om stiftelsen af dit selskab samt alle nødvendige dokumenter afhængig af dine ønsker og behov.

Du kan blandt andet tale med din rådgiver om momsregistrering, import/eksport registrering, arbejdsgiverregistrering, særlige rettigheder for de deltagende anpartshavere eller potentielle omsætningsbegrænsninger. Uanset hvad du får talt med din rådgiver om, kan du være sikker på, at du får professionel juridisk rådgivning i særklasse.

Har du ikke valgt at blive kontaktet, vil vi blot sætte sagen i gang.

Dokumenterne udarbejdes

Når du har talt med din rådgiver om alle relevante forhold ift. din stiftelse af dit ApS, vil din rådgiver gå i gang med at udarbejde de nødvendige dokumenter. Disse dokumenter er blandt andet stiftelsesdokumentet, vedtægterne og ejerbogen.

Selskabskapitalen godkendes

Når alle nødvendige og relevante dokumenter er udarbejdet, og du har underskrevet dem, er det tid til, at din selskabskapital skal bekræftes. Dette skal gøres af enten en revisor, advokat eller bank.

Bekræftelsen sker ved, at du deponerer beløbet på vores klientkonto. Denne konto er en konto, som advokater er pålagt at oprette for at sikre din indbetaling, indtil din sag er afklaret. Det betyder, at vi opbevarer dine penge sikkert på en særlig adskilt konto, inden vi kan udbetale dem til din NEM-konto. Du kan dermed være sikker på, at dine penge er til rådighed for dig – uanset hvad der sker med vores advokatanpartsselskab.

Læs mere om, hvad deponering er, her.

 

Step 3: Dit anpartsselskab er klar til brug

Når du har underskrevet alle dokumenter, bekræftet din identitet og indbetalt selskabskapital til vores klientkonto, er det tid til, at din rådgiver foretager selve registreringen af dit ApS.

Registrering af selskab og ejere

Dette gøres ved, at din rådgiver registrerer dit selskab hos Erhvervsstyrelsen. Dette udløser samtidig dit selskabs CVR-nummer, hvorved dit selskab dermed er gyldigt. Din personlige rådgiver sørger derudover for at indhente oplysninger om de personer, der enten ejer eller kontrollere selskabet og laver ud fra dette en vurdering af, hvem der er selskabets reelle ejere.

Derefter vil din rådgiver sørge for at registrere de reelle ejere i selskabet. Disse ejere skal nemlig også registreres, som følge af lovændringen i 2017. Det betyder, at både legale og reelle ejere skal registreres ved Erhvervsstyrelsen.

Læs mere om, hvad reelle ejere er, her.

Selskabskapitalen overføres til din erhvervskonto

Når du har oprettet en erhvervskonto, og din rådgiver har fået registreret dit selskab og reelle ejere, vil din rådgiver overføre selskabskapitalen til din erhvervskonto – fratrukket salæret og omkostninger til myndighederne.

Du kan nu komme i gang med at drive dit nystiftede anpartsselskab.

Vil du undgå problemer og spare tid? Opret ApS her
Fra DKK 1.295
Bestil online nu

ekskl. moms og gebyrer

 

Ofte stillede spørgsmål

Når man skal stifte et anpartsselskab, kan der dukke mange spørgsmål op i forbindelse med stiftelsen. Nedenfor har derfor vi samlet ofte stillede spørgsmål ifm. stiftelse af ApS samt givet dig svarene på disse spørgsmål.

Har du uddybende eller helt andre spørgsmål til stiftelse af ApS, så kontakt os gerne og få en snak med en rådgiver – det er gratis og uforpligtende.

 

Hvordan er min private formue sikret, når jeg stifter et ApS?

Svar: Når du stifter et ApS, opnår du begrænset hæftelse, hvorfor kreditorer ikke kan gøre krav på din personlige formue.

Forklaring: Begrænset hæftelse betyder, at du som udgangspunkt kun hæfter for din indskudte selskabskapital. Man opnår begrænset hæftelse, når man stifter et kapitalselskab – altså et anpartsselskab eller et aktieselskab. Skulle dit selskab gå konkurs, vil din personlige formue dermed ikke blive påvirket. Kreditorerne kan nemlig kun gøre krav på midler, som står i selskabet og f.eks. ikke dit hus eller din bil.

Læs mere om begrænset hæftelse, her.

 

Skal et ApS have en bestyrelse? 

Svar: Nej, der er kun krav om mindst én direktør i selskabet.

Forklaring: I et anpartsselskab er der ikke krav om, at der skal være en bestyrelse. Dog kan du vælge at indsætte en bestyrelse, hvis du synes, det giver mening i dit tilfælde. Hvis ikke du indsætter en bestyrelse, er det selskabets direktion, der står for at varetage opgaverne, som en bestyrelse normalt ville stå for. Dette er opgaver som vedrører selskabets strategi samt fremadrettet vækst. Direktionen vil derimod håndtere den daglige drift og ledelse af selskabet.

Læs mere om bestyrelser, her.

 

Kan jeg indskyde andet end kontanter i mit ApS? 

Svar: Ja, du kan godt indskyde andet end kontanter i dit ApS.

Forklaring: Du kan derfor sagtens stifte dit ApS ved at indskyde f.eks. din bil, din computer eller dit værktøj i stedet for kontanter. Dette kaldes for apportindskud og værdistiftelse. For at kunne indskyde andet end kontanter i dit ApS kræver det, at du får vurderet de forskellige ting, som du ønsker at indskyde, af en registreret revisor. Dette kaldes for en vurderingsberetning, hvis formål er at dokumentere aktivernes økonomiske værdi.

Du har også mulighed for at kombinere brugen af kontantindskud med apportindskud. Hvis du f.eks. har 30.000 kr. i kontanter og værktøj til en samlet værdi af 10.000 kr., vil du tilsammen have en værdi på 40.000 kr., som er nok til at starte et ApS.

Vælger du at indskyde med andet end kontanter, er det dermed dit selskab, der ejer disse aktiver. Dog kan du stadig bruge tingene – forskellen er blot, at det nu er dit selskab, der ejer aktiverne, og ikke dig personligt.

Læs mere om apportindskud, her.

 

Kan mit ApS have adresse i udlandet? 

Svar: Nej, for at være et dansk anpartsselskab, skal dit selskab have dansk adresse.

Forklaring: Selvom dit selskab skal have en dansk adresse, kan du som ejer godt bosætte dig i udlandet og drive dit selskab derfra.

 

Må jeg bruge mit ApS til flere forskellige formål? 

Svar: Ja, du må gerne bruge dit ApS til flere formål – hvis det fremgår af selskabets vedtægter.

Forklaring: Når du skal udarbejde et selskabs vedtægter, skal du angive selskabets formål og branchekode. Du skal være påpasselig med, hvad du angiver som selskabets formål, da selskabet kun må drive forretning inden for dette område. Hvis du ønsker at bruge dit ApS til et formål, der ikke står beskrevet i vedtægterne, kan det være relevant at foretage en vedtægtsændring.

Læs mere om vedtægter, her.

 

Skal mit ApS være underlagt revisionspligt? 

Svar: Nej, som udgangspunkt skal det ikke.

Forklaring: De fleste opstartsvirksomheder lever op til kravene for at fravælge revision, hvorfor du kan lave dit årsregnskab selv. Mindre anpartsselskaber kan fravælge revision, såfremt de i to regnskabsår i træk ikke har overskredet to af følgende tre størrelser på balancedagen:

  1. En balancesum på 4 millioner kr.,
  2. En nettoomsætning på 8 millioner kr.,
  3. Et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede på 12 i løbet af regnskabsåret

Et ønske om at fravælge revision ved stiftelsen af selskabet skal fremgå af selskabets vedtægter og stiftelsesdokument. Såfremt du ønsker at fravælge revision efterfølgende, kræver det, at det besluttes på en ordinær generalforsamling med fremadrettet virkning. Dog vil selskabet blive underlagt revisionspligt, såfremt det overtræder to ud af det tre førnævnte grænsestørrelser ved udløbet af første regnskabsår. Dertil er det at bemærke, at erhvervsdrivende fonde ikke har mulighed for at fravælge revision samt at der gælder særlige regler for revision ved holdingselskaber.

Læs mere om revisionspligt, her.

 

Kan jeg eje et ApS gennem et holdingselskab? 

Svar: Ja, du kan godt eje et anpartsselskab (ApS) gennem et holdingselskab.

Forklaring: Formålet med et holdingselskab er oftest, at det ejer aktier eller anparter i et andet eller flere andre selskaber – også kaldet driftsselskaber. Denne form for selskabskonstruktion har flere fordele.

Ved at oprette to anpartsselskaber, kan du benytte det ene ApS som et holdingselskab, mens det andet fungerer som driftsselskabet. Det ApS, som fungerer som holdingselskab, vil dermed eje anparter i det ApS, som fungerer som driftsselskab. Fordelen ved dette er, at du kan beskytte dit driftsselskabs formue i holdingselskabet. Dermed kan kreditorer ikke gøre krav gældende mod holdingselskabet, såfremt dit driftsselskab skulle gå konkurs eller blive holdt ansvarlig for erstatningskrav.

En anden fordel er, at du ved at oprette både driftsselskabet og holdingselskabet samtidig har mulighed for at rulle kapitalen. At rulle kapitalen betyder, at du kan anvende de samme 40.000 kr. til indskud to gange. De 40.000 kr. vil dermed “rulle videre” ned i det andet selskab, hvorfor du ikke skal betale 80.000 kr. for oprettelsen af begge selskaber, som det ellers var tilfældet, såfremt du stiftede selskaberne på hvert sit tidspunkt.

Læs mere om holdingselskabet, her. 

 

Kan mine private kreditorer tage udlæg i mine anparter i selskabet? 

Svar: Ja, det kan de godt, hvis betingelserne herfor er opfyldt som følge af, at anparterne i sig selv er et privat aktiv, der ejes af enten dig eller dit holdingselskab.

Forklaring: Såfremt du skylder penge, som du ikke betaler tilbage, kan din kreditor (altså den, du har lånt penge af) anmode fogedretten om hjælp til at indkræve de manglende penge. Når du ejer et anpartsselskab, og dermed er erhvervsdrivende, vil der typisk være en række forskellige aktiver i selskabet, som har værdi. Dette kan eksempelvis være i form af maskiner, inventar eller varelager. Disse aktiver vil i mange tilfælde være værdifulde for selskabets fremadrettede drift, hvorfor kreditorer i nogle tilfælde vil finde det relevant at gøre udlæg i disse værdifule aktiver, da det kan være et stærkt incitament for skyldneren til at betale kreditors tilgodehavende. Ved tvangssalg vil sådanne aktiver ofte blive solgt for et pænt beløb, hvorved kreditor kan få økonomisk sikkerhed. Konklusionen er, at dit anpartsselskab som udgangspunkt ikke er beskyttet mod dine private kreditorer.

Vil du undgå problemer og spare tid? Opret ApS her
Fra DKK 1.295
Bestil online nu

ekskl. moms og gebyrer

 

Tilvalg af holdingselskab

Hvis du tilknytter et holdingselskab til dit driftsselskab, får du større økonomisk sikkerhed og flere skattemæssige fordele. Vi forklarer her, hvorfor mange vælger at få lavet en sådan selskabskonstruktion.

holdingselskab fordele

 

Hvordan fungerer det? 

Når du stifter et holdingselskab, fungerer det helt praktisk ved, at du stifter to kapitalselskaber. Det kan både være anpartsselskaber eller aktieselskaber. Derefter lader du det ene kapitalselskab fungerer som driftsselskabet – dvs. det selskab, der stå for den daglige drift. Det andet selskab vil dermed fungerer som holdingselskabet og vil derfor eje anparter eller aktier i driftsselskabet. Det selskab, som fungerer som holdingselskab, vil dermed ikke have nogen forretningsmæssig drift.

 

Rul kapitalen og spar 40.000 kr. 

Ønsker du at benytte dig af denne form for selskabskonstruktion, kan du med fordel stifte begge selskaber samtidig – altså både driftsselskabet og holdingselskabet. Fordelen ved at gøre det samtidig er, at du kan rulle kapitalen. Det betyder, at du kan bruge de samme 40.000 kr. til indskud to gange. Normalt kræver alle selskabsstiftelser sit eget indskud, men da du stifter begge selskaber samtidig, skal du i princippet kun betale for én selskabsstiftelse. Du skal derfor kun bruge 40.000 kr. på at stifte begge selskaber i stedet for 80.000 kr.

 

Beskyt din selskabsformue

Udover at du kan rulle kapitalen, kan du via et holdingselskab også beskytte dit driftsselskabs formue. Det kan du ved skattefrit at foretage udbyttebetaling fra dit driftsselskab til dit holdingselskab. Dermed vil driftsselskabets overskud videreføres til holdingselskabet. Fordelen ved at gøre dette er, at driftsselskabets kreditorer, som hovedregel, ikke kan gøre krav gældende mod holdingselskabets formue i tilfælde af konkurs eller erstatningskrav. Dermed er driftsselskabets overskud beskyttet mod eventuelle kreditorer, da det “ligger” sikkert i holdingselskabet. Dog skal holdingselskabet eje mindst 10 % af driftsselskabet, førend dette kan lade sig gøre.

Du kan vælge eksempelvis at lade formuen i holdingselskabet stå, bruge denne til geninvesteringer eller udbetale som udbytte til dig selv.

Læs mere om stiftelse af holdingselskab, her.

Vil du undgå problemer og spare tid? Opret ApS her
Fra DKK 1.295
Bestil online nu

ekskl. moms og gebyrer