Flyforsinkelser er noget der kan opstå særligt i perioder, hvor branchen for luftfartøj er presset på kapacitet. Flyforsinkelser kan også være forårsaget af en række forskellige faktorer såsom dårlige vejrforhold, overbooking, tekniske problemer, sygdom i besætningen eller sikkerhedsmæssige problemer. Læs mere om, hvilke rettigheder du har som passager i forbindelse med forsinkede rejsetider i denne artikel.

Det kan være svært at navigere i, hvilke rettigheder du har, såfremt dit fly bliver forsinket. I nogle tilfælde vil du kunne få kompensation – i andre tilfælde har du kun ret til drikkelse og måltider.

Hvor meget du kan få i kompensation afhænger blandt andet af distancen på din rejse og den samlede forsinkelse.

 

 

I denne artikel kan du læse mere om, hvilke rettigheder du har, hvis dit fly bliver forsinket. Det er vigtigt, at du sætter dig ind i reglerne, så du kan få erstatning for dit flys forsinkelse. Mange kender nemlig ikke til deres rettigheder ved flyforsinkelse, hvorfor mange går glip af eventuelt erstatning eller kompensation.

 

Hvad er reglerne for erstatning for forsinket fly?

Sker der det, at dit fly er forsinket enten på vej til Europa eller på vej ud af Europa, kan du være berettiget til op til 600 € i flyforsinkelse kompensation. I Europa er der nogle klare regler, når det kommer til passagerrettigheder og erstatning for flyforsinkelser. EU-loven EF 261 definerer, at du som passager kan få kompensation for et forsinket fly såfremt:

  • Du ankommer til din destination mere end 3 timer senere, end det var planlagt.
  • Du møder minimum 45 minutter før planlagt rejse.
  • Flyselskabet er ansvarlig for forsinkelsen – det kan f.eks. være driftsmæssige eller tekniske problemer.
  • En flyafgang er forsinket ud over tidspunktet for den planlagte afgang med 2 timer eller mere for alle flyvninger på 1.500 km eller mindre.
  • Med tre timer eller mere for alle flyvninger inden for Fællesskabet på mere end 1.500 km og for alle flyvninger mellem 1.500 km og 3.500 km.
  • Med fire timer eller mere for alle flyvninger som ikke falder ind under de to ovenstående.

I tilfælde af at din forsinkelse går ind under ovenstående, har du som passager ret til følgende:

  • Måltider og forfriskninger, som står i rimeligt forhold til ventetiden.
  • Hotelophold – såfremt overnatning bliver nødvendig.
  • Transport mellem lufthavnen og overnatningsstedet.
  • To gratis telefonopringninger, telex-, telefax- eller e-postmeddelelser

 

Rettigheder for flyforsinkelser og kompensation for danske statsborgere

Beløbet, som man kan få udbetalt ved forsinkelse, afhænger af forskellige faktorer. Herunder særligt, hvor lang tid man er forsinket og distancen på flyruten. Er distancen på 1.500 km eller mindre kan du få 250 € i kompensation, såfremt forsinkelsen er 3 timer eller mere, eller hvis flyet aldrig er ankommet.

Er der tale om interne EU-flyvninger over 1.500 km, kan du få 400 € i kompensation, hvis længden på forsinkelsen er mere end 3 timer eller aldrig er ankommet.

Ligeledes kan man få 400 € ved ikke-interne EU-flyvninger mellem 1.500 km og 3.500 km, hvis forsinkelsen er minimum 3 timer eller aldrig er ankommet.

For ikke-interne EU-flyvninger på over 3.500 km kan man få 300 € i kompensation ved en forsinkelse på 3-4 timer, og 600 € i kompensation, såfremt flyet er forsinket mere end 4 timer eller aldrig ankommet.

 

Globale regler: Montrealkonventionen

Montrealkonvention er en konvention om indførelse af visse ensartede regler for international luftbefordring. Ved montrealkonventionen er indført et ubegrænset erstatningsansvar for passagerers død eller tilskadekomst. Konventionen er en aftale indgået mellem mere end 120 medlemslande, der har underskrevet konventionen til fordel for internationalt rejsende flypassagerer. Dog er det ikke alle lande, som er del i denne aftale, herunder Indonesien, Rusland, Sri Lanka, Thailand og Vietnam, som ellers er velbesøgte rejsedestinationer for danskere.

Montrealkonventionen dækker forskellige flyproblemer, herunder lange flyforsinkelser, aflyste fly og udgifter i denne forbindelse. Yderligere dækker den ødelagt eller mistet bagage, såfremt problemer med dette skulle opstå, imens bagagen har været i flyselskabets varetægt. Du kan derfor søge erstatning for enten ødelagt, beskadiget, forsinket eller helt forsvunden bagage med henhold til Montrealkonventionen. Dog skal det være tydeligt, at det er flyselskabet, som har haft ansvaret og forårsaget skaderne.

Derfor kan du ikke få erstatning såfremt:

  • kufferten har indeholdt skrøbelige genstande, som nemt går i stykker under normal håndtering.
  • kufferten var ødelagt i forvejen eller godt slidt.
  • ikke optimal pakning af kuffert, herunder en overfyldt kuffert, som er mere udsat for at gå i stykker.
  • du selv har været skyld i, at bagagen ikke er kommet med på flyet – herunder hvis denne er glemt på hotelværelset eller lign.

Der er ikke nogen fast pris for, hvor meget man kan få i erstatning, da dette afhænger af omfanget af skaderne. Dog kan man aldrig få mere end omkring 10.000 kr. i erstatning. Er bagagen forsinket, er det flyselskabets ansvar at få bragt din bagage til dig hurtigst muligt, samt skal de dække de uundværlige genstande, som du skal bruge, mens du venter på bagagens ankomst. Dette kan være udgifter til fornødenheder som en tandbørste, en ren t-shirt, undertøj mv. Hertil er det vigtigt, at man husker at gemme kvitteringerne, så man senere kan få pengene tilbage.

 

Forsinket bagage: hvad gør man?

Er din bagage forsinket, fordi det måske ikke er kommet med på samme fly som dig selv, så skal du gøre følgende, førend du forlader den tilkomne lufthavn:

  • Fortæl flyselskabet, at din bagage ikke er kommet frem. Dette skal gøres, førend du forlader lufthavnen.
  • Udfyld en PIR-rapport. PIR står for Property Irregularity Report, og denne skal altid udfyldes, såfremt din bagage ikke ankommer korrekt til rejsedestinationen. I forbindelse med udfyldning af PIR-rapporten vil du modtage et sagsnummer, som du skal gemme.
  • Sørg for at gemme boardingkort og bagagebevis fra flyrejsen.
  • Forhør dig hos flyselskabet om, hvad du skal gøre, og hvordan de kan kontakte dig.
  • Du kan evt. spore din bagage via sagsnummeret, da nogle flyselskaber har særlige sporingsredskaber.
  • Gem kvitteringen, såfremt du er nødsaget til at købe fornødenheder, indtil din bagage ankommer.
  • Når bagagen dukker op, skal du fremsætte krav om erstatning til flyselskabet. Vedlæg kvitteringer for købte genstande PIR-sagsnummer, booking reference samt andre relevante papirer.

Skaden skal anmeldes senest inden for 21 dage efter, bagageproblemet er opstået, men gerne hurtigst muligt. Dette kan som oftest gøres via flyselskabets hjemmeside.

 

Hvor meget skal et fly være forsinket for at få erstatning?

Et fly skal som minimum være 2 timer forsinket og have en distance på 1.500 km eller mere, førend man kan få erstatning. Det man skal være særligt opmærksom på er, hvornår man beregner den forsinkede tid fra, idet et fly godt kan nå at indhente tabt tid i luften. Forsinkelsen bliver baseret på det tidspunkt, du ankom til din endelige destination. Den endelige ankomsttid er det øjeblik, hvor flyselskabet har nået den endelige destination og en af dørene er i flyet er åbne. Der kan godt forekomme en forskel på måske 15 min eller angiveligt mere fra det tidspunkt, hvor flyet lander til det tidspunkt, hvor man som passager reelt set har mulighed for at forlade flyet, hvorfor døråbningen tæller med tidsmæssigt.

Overstiger forsinkelsen 5 timer, har man ret til fuld eller delvis tilbagebetaling af billetten, samt at blive kompenseret for den spildte tid. Derudover har man som passager også ret til at blive fløjet tilbage til ens oprindelige destination, såfremt dette ønskes. Tilbydes man et alternativt fly, hvortil man får en opgradering af, hvad man selv havde bestilt, må flyselskabet ikke opkræve noget ekstra for dette. Sker der det, at man som passager bliver nedgraderet i forhold til sin oprindelige billet, kan man få refunderet mellem 30-75 % af den oprindelige billetpris.

 

Hvad gør jeg, hvis mit fly er forsinket?

Såfremt dit fly er forsinket, kan du gøre følgende for at have mulighed for at opnå kompensation:

  • Behold boardingkort og andre rejsedokumenter
  • Undersøg, hvorfor flyet er forsinket.
  • Indsaml beviser for forsinkelsen
  • Notér ankomsttidspunktet for din destination
  • Undlad at underskrive dokumenter, der kan give afkald på dine rettigheder.
  • Vælg at afvente eller afbryde flyvningen, såfremt forsinkelsen er mere end fem timer.
  • Behold kvitteringer, hvis forsinkelse ender med at give dig flere omkostninger.