PrivatErhverv
Log ind
PrivatErhverv
  • Dit selskab
    • Selskabsstiftelse

    • Selskabsadvokat

    • Varemærkeregistrering

    • Mit første selskab

    • Medarbejdere

    • Beskyttelse af rettigheder

    • Flere ejere

    • Aftaler og kontrakter

    • Ændring i virksomhed

    • Administrering af virksomhed

    • Omdannelse

    • Genoptagelse

    • Spaltning og fusion

    • Lukning af virksomhed

    • Køb og salg af virksomhed

  • Ydelser
    • Opret virksomhed

      • Driftsselskab (ApS)
      • Holdingselskab (ApS)
      • Enkeltmandsvirksomhed
    • Lukning af virksomhed

      • Opløsning med erklæring
      • Likvididation af selskab
    • Ændring at virksomhed

      • Oprettelse af bestyrelse
      • Ændring af formål
      • Ændring af selskabsnavn
      • Ændring at tegningsregel
      • Ændring af ledelse
    • Aftaler og kontrakter

      • Ejeraftale
      • Interresentskabskontrakt
    • Medarbejdere

      • Ansættelseskontrakt
      • Direktørkontrakt
    • Varemærkerrettigheder

      • Varemærke i DK
      • Varemærke i EU
      • Varemære i USA
      • Varemærke i Norge
  • Nemviden
  • Om os
    • Hvorfor er det nemmere

    • Mød vores medarbejdere

    • Find vej og kontakt os

  • Regnskab og økonomi

Regnskab og økonomi

Juridisk håndbog, der er nem at forstå.

Kategorier

Regnskab og økonomiSelskabsopstart

Købsmoms og salgsmoms

Som virksomhedsejer er det vigtigt at have styr på købsmoms og salgsmoms, da disse er centrale elementer i dit momsregnskab. Momsregnskabet hjælper dig med at finde ud af, om du skal betale penge til SKAT eller har penge til gode. I denne artikel gennemgår vi forskellene mellem købsmoms og salgsmoms, samt hvordan du håndterer dem i dit momsregnskab.

SelskabsopstartRegnskab og økonomi

Momsnummer

Et momsnummer er et unikt nummer, der bruges til at identificere din virksomhed i forbindelse med momsregistrering og -indberetning. I Danmark er momsnummeret det samme som CVR-nummeret, men med "DK" foran. Når du driver virksomhed, skal du have et momsnummer, og i denne artikel vil du lære mere om, hvad et momsnummer er, og hvordan du får et.

Regnskab og økonomiDrift af virksomhed

Kontoplan

En kontoplan er en struktureret liste over de forskellige konti, en virksomhed bruger til at registrere økonomiske aktiviteter. Kontoplanen hjælper med at skabe et overblik over virksomhedens økonomi ved at organisere indtægter og udgifter i forskellige kategorier.

Regnskab og økonomiDrift af virksomhed

Soliditetsgrad

Soliditetsgrad er et nøgletal, der viser, hvor stor en del af en virksomheds aktiver der er finansieret af egenkapital. Det er et vigtigt mål for en virksomheds økonomiske robusthed og evne til at modstå økonomiske udfordringer, som f.eks. perioder med lav omsætning.

Regnskab og økonomiDrift af virksomhed

Resultatopgørelse

En resultatopgørelse er en central del af en virksomheds regnskab. Den viser, hvordan virksomheden har klaret sig økonomisk i en bestemt periode ved at opgøre omsætningen og omkostningerne. Resultatopgørelsen giver et overblik over, om virksomheden har haft overskud eller underskud, og er derfor et vigtigt redskab til at vurdere virksomhedens økonomiske sundhed.

Regnskab og økonomiDrift af virksomhed

Momsregnskab

Hvis din virksomhed er momsregistreret, skal du føre et momsregnskab. Dette regnskab dækker over virksomhedens køb og salg af varer og ydelser, og det skal ved udgangen af hver momsperiode indberettes til Skattestyrelsen. Her får du en grundlæggende guide til, hvad et momsregnskab er, og hvordan det udarbejdes korrekt.

Regnskab og økonomiSelskabsopstart

Momsfradrag

Hvis din virksomhed er momsregistreret, har du mulighed for at trække momsen fra på visse udgifter, der er forbundet med din virksomhed. Dette kaldes momsfradrag og kan give din virksomhed økonomiske fordele, men det kræver, at du har styr på reglerne.

Regnskab og økonomiDrift af virksomhed

Omsætning

Omsætning refererer til det samlede beløb, en virksomhed har solgt for i en given periode. Det omfatter både faktureringer og kontantsalg, men giver ikke nødvendigvis et præcist billede af virksomhedens økonomiske sundhed. Her kan du læse mere om, hvad omsætning er, og hvornår en virksomhed har en sund omsætning.

Regnskab og økonomiDrift af virksomhed

Bogføring

Bogføring er den systematiske registrering af alle indtægter og udgifter i en virksomhed. Det er en nødvendighed for at kunne dokumentere virksomhedens økonomiske aktivitet, når der skal indberettes til SKAT. Her får du en grundlæggende forståelse af, hvad bogføring indebærer.

  • 1
  • 2

Mandag-fredag kl. 09-16

+45 70 20 41 61

© Nemadvokat 2025

CVR nr.: 33 38 30 53

Stationsparken 26. 2., 2600 Glostrup

Boligadvokat
Køberpakke 360°PrisforhandlingUdarbejdelseafkoebsaftale
Tinglysning
Tinglysning af skødeSkilsmisseskodeDebitorskifte
Selskabsadvokat
Stiftelse af ApSEjerftaleDirektoerkontrakt
Familie & arv
TestamenteSamejeoverenskomstFremtidsfuldmagt
Vores advokater og forsikringForretningsbetingelserKlientkontoPrivatlivspolitikCookiepolitikKontakt os

© Nemadvokat 2025