Likvidation af selskab

Likvidation af et selskab indebærer salg af selskabets aktiver som kontorinventar, maskiner og ejendomme for at betale eventuelle kreditorer. Ved denne løsning hæfter ejerne ikke personligt for selskabets gæld. For at kunne bruge denne løsning skal selskabet være solvent.

Vejledende pris ekskl. moms

Mads Lykke Hansen

Likvidation af selskab

Hurtigt svar
Personlig rådgivning
5/5 stjerner på Trustpilot

Hvad er likvidation?

Likvidation er en frivillig måde at opløse et selskab på, hvis selskabet er solvent. Selskabets aktiver skal være større end gælden. Likvidation besluttes på en generalforsamling, og en likvidator udpeges til at forestå processen.

Likvidation af selskab, bare nemmere

Vejledende pris ekskl. moms

Hvad er processen?


  • Beslutning om likvidation og valg af likvidator: Generalforsamlingen vedtager beslutningen om at indtræde i frivillig likvidation, og en likvidator vælges til at varetage processen i samarbejde med selskabets tidligere ledelse og kapitalejere.

  • Anmeldelse og information til kreditorer: Likvidationen anmeldes til Erhvervsstyrelsen, og eventuelle kreditorer informeres om, at selskabet er taget under frivillig likvidation, så de kan gøre krav på deres tilgodehavender. Fra anmeldelsen om at indtræde i frivillig likvidation og tre måneder frem har eventuelle kreditorer som udgangspunkt tre måneder til at anmelde eventuelle krav. 3-månedersperioden kaldes også offentliggørelsesperioden.

  • Salg af aktiver og betaling til kreditorer: Likvidator sørger for at sælge selskabets eventuelle aktiver og sikrer, at eventuelle kreditorer betales.

  • Udarbejdelse af likvidationsregnskab og indhentning af skattekvittance: Selskabets revisor udarbejder et likvidationsregnskab, og likvidator indhenter en skattekvittance fra SKAT for at dokumentere, at alle skatter er betalt.

  • Afsluttende generalforsamling og anmeldelse af likvidationens afslutning: Den afsluttende generalforsamling afholdes, og likvidator anmelder likvidationens afslutning hos Erhvervsstyrelsen, hvorefter selskabet officielt er likvideret.
Skal vi give dig et kald?

Hvad vi skal bruge fra dig

For at hjælpe dig med likvidationen, skal vi bruge:


  • Oplysninger om selskabets aktiver og passiver

  • Kontaktinformation på kendte kreditorer

  • Adgang til selskabets E-Boks, bankkonto og SKAT TastSelv

Likvidation af selskab, bare nemmere

Vejledende pris ekskl. moms

Særlige forhold


  • Beskyttelse mod personlig hæftelse: Ved likvidation af et selskab hæfter ejerne ikke personligt for selskabets gæld. Dette betyder, at så længe selskabets midler bruges til at betale kreditorer, kan ejerne ikke gøres personligt ansvarlige for eventuelle resterende krav. Det sikrer en klar adskillelse mellem selskabets forpligtelser og ejernes privatøkonomi.

  • Kreditorernes rettigheder: Når likvidationen er offentliggjort, har kreditorerne en periode på 3 måneder til at anmelde deres krav mod selskabet. Denne periode giver kreditorerne tid til at sikre, at deres tilgodehavender bliver taget med i likvidationsprocessen, så de kan modtage deres andel af selskabets aktiver, hvis der er midler tilgængelige.

  • Skattekvittance: For at afslutte likvidationen skal der indhentes en skattekvittance fra Skattestyrelsen. Denne skattekvittance bekræfter, at al offentlig gæld, såsom skatter og afgifter, er blevet betalt.

Gør det nemmere

Hos Nemadvokat sørger vi for, at din likvidation forløber nemt og korrekt. Du udfylder vores online formular på 2 minutter. Vi sætter os ind i din sag og behov. Vi håndterer hele likvidationsprocessen fra start til slut. Du underskriver nødvendige dokumenter med NemID. Vi sørger for løbende opdateringer gennem vores digitale platform Nemblik. Kontakt os for en gratis og uforpligtende samtale om dine behov og få professionel hjælp til at lukke dit selskab.

Mads Lykke Hansen

Likvidation af selskab

Hurtigt svar
Personlig rådgivning
5/5 stjerner på Trustpilot

Du behøver ikke tage vores ord for det