Hvordan er det nu lige med reglerne for vinterdæk? I Danmark er det ikke påkrævet, at du kører med vinterdæk om vinteren, men det er afgørende for din og de øvrige trafikanters sikkerhed. I denne artikel får du indsigt i, hvorfor du bør køre med vinterdæk, selvom det ikke er ulovligt at køre uden.

Vinterdæk er afgørende for sikkerheden om vinteren, når vejene begynder at blive glatte på grund af det kolde vintervejr. Særligt i Danmark, hvor vinteren ofte er lang og kold, er det vigtigt, at du kører med vinterdæk – også selvom det faktisk ikke er påkrævet af loven.

 

 

I denne artikel følger en række praktiske oplysninger om, hvornår og hvorfor du bør skifte til vinterdæk – og hvorfor helårsdæk ikke altid er den bedste løsning, hvis du vil sikre dig, at du, dine medpassagerer og de øvrige trafikanter kommer frem i god behold.

 

Hvad er vinterdæk?

Først og fremmest er det væsentligt, at du ved, hvad begrebet ‘vinterdæk’ overhovedet dækker over. Et vinterdæk er et dæk med lameller. Det betyder, at slidbanemønsteret er opbygget af gummiblokke, som er opdelt i en række lameller, der sikrer et bedre vejgreb.

Lamellerne gør, at slidbanens elementer bevæger sig i forhold til hinanden, hvilket er med til at forkorte bremseafstanden. I vinterperioden er det særligt vigtigt, da lamellerne overfører langt flere bremse- og styrekræfter fra hjulene til vejen.

Vinterdæk er fremstillet af en gummiblanding, som bevarer sin smidighed ved lave temperaturer. Hvis du vil have den absolut største sikkerhed, når du kører i bil om vinteren, bør du gå efter vinterdæk, som er mærket med det såkaldte snefloksymbol – det kan du læse mere om længere nede i artiklen.

 

Hvorfor bør jeg skifte til vinterdæk?

Når du vælger at køre med vinterdæk i Danmark, handler det i bund og grund om sikkerhed – ikke bare for dig selv og dem, der kører med dig, men også for de øvrige trafikanter på vejene. I Danmark har vi ikke noget lovkrav, der siger, at du skal køre med vinterdæk om vinteren, men det er alligevel en god idé, da det sikrer et langt bedre vejgreb.

Vinterdæk giver dig en kortere bremselængde, når det er koldt udenfor, og vejene er blevet sne- og isglatte. De er derfor essentielle, hvis du vil begrænse den risiko, du udgør for dig selv og andre, når du kører bil om vinteren.

Det mønster, der er i vinterdæk, er designet med henblik på at gøre det nemmere for dig at køre i glat føre. Du får en bedre føling med vejen, ligesom din bil står bedre fast, hvilket øger sikkerheden markant.

Selvom der findes helårsdæk, bør du så vidt muligt undgå dem, hvis du har et stort behov for kørsel i vinterhalvåret. Både vinterdæk og helårsdæk er mærket med M+S, som er en forkortelse for Mud + Snow.

Helårsdækket er en udmærket løsning, hvis du ikke bruger din bil meget om vinteren, og hvis du ikke skal køre langt. Som tommelfingerregel bør du lade bilen stå, hvis det er frostgrader, og din bil ikke er udstyret med vinterdæk.

Groft karikeret kan man sige, at helårsdæk har halvdelen af de fordele, vinterdækket har, men til gengæld også halvdelen af ulemperne.

 

Hvornår er det på tide, jeg skifter til vinterdæk?

Det kan være vanskeligt at definere, hvornår du skal skifte til vinterdæk. Det skyldes, at vejret i Danmark typisk er ustadigt og hurtigt kan skifte. Det er dog også en af grundene til, at du bør skifte til vinterdæk i løbet af efteråret.

Selvom vejret kan virke mildt, når du kører ud, kan det hurtigt ændre sig, så du oplever, at bilens vejgreb er nedsat markant, når du begiver dig hjem igen. Generelt anbefales det derfor, at du skifter til vinterdæk, i takt med at årstiderne skifter.

Det er på tide at skifte til vinterdæk, når det begynder at blive frostgrader, og vejene bliver glatte. På den måde mindskes risikoen for, at du ender i en situation, hvor du ikke kan bruge bilen, fordi det ikke er sikkert at køre i den.

Som udgangspunkt bør du skifte til vinterdæk omkring efterårsferien. Når det bliver forår, og de sidste dage med frostgrader er forbi, kan du skifte til sommerdæk igen. I visse tilfælde skal du helt frem til april, før det er sikkert at skifte til sommerdæk.

 

Må jeg selv skifte til vinterdæk?

vinterdæk

Du må gerne selv skifte til vinterdæk, men det er vigtigt, at du er klar over, hvad du laver – det kan have alvorlige konsekvenser, hvis du gør det forkert. Hvis du vil være på den sikre side, bør du få et autoværksted til at skifte dine dæk.

Det anbefales, at du udelukkende skifter dine dæk selv, hvis du er 100 % klar over, hvordan du gør. Du udgør en stor risiko for både dig selv, dine medpassagerer og de øvrige trafikanter, hvis dækkene ikke er monteret korrekt.

 

Hvad er forskellen på et helårsdæk og et vinterdæk?

Du bør skifte til vinterdæk i god tid, da vinter og frost kan komme bag på alle. Hvis du kører med sommerdæk i vinterføre, kan du risikere, at bilen fortsætter med at glide 80 meter, efter du har bremset, når du kører med 80 km/t. Det er altså ikke uden risiko, hvis du begiver dig ud på vejene med sommerdæk i vinterhalvåret.

Vinterdækkene sikrer dig et markant bedre vejgreb i vinterføre, men hvad er forskellen egentlig på vinterdæk og helårsdæk? Sandheden er, at du udelukkende bør bruge helårsdæk, hvis du har et lille kørselsbehov i vinterhalvåret.

 

Helårsdæk er et allround-dæk

Helårsdækkene har en række af de egenskaber, du kender fra vinterdækkene. De har et tæt dækmønster, men ikke et nær så godt vejgreb i vinterføre. Det er sværere for helårsdækket at få fast i asfalten, når vejen er dækket af sne og is, end det er tilfældet med et almindeligt vinterdæk.

Generelt anbefales det, at du udelukkende kører med helårsdæk, hvis du har et begrænset kørselsbehov om vinteren. Du bør desuden undgå at køre i bilen på de dage, hvor der er meget sne og frost.

 

Vinterdækket giver et bedre vejgreb

Vinterdæk er specialdesignet til at sikre et godt og stabilt vejgreb på glatte og snefyldte veje. De har en høj bestanddel af naturligt gummi, hvorfor de bevarer deres smidighed, når det er minusgrader – i modsætning til andre dæk, der bliver mere stive og mindre fleksible.

Dækmønsteret leder sne og vand væk, så dækkene er sikret et stabilt greb i asfalten. De giver dig derfor den største sikkerhed, når du kører på vejene om vinteren – og derfor bør du altid vælge vinterdæk over helårsdæk, hvis du har et stort kørselsbehov om vinteren.

 

Hvordan ved jeg, om der er vinterdæk på bilen?

Det er forholdsvist nemt at se, om der er vinterdæk på din bil. Alle vinterdæk i Europa skal være mærket med en såkaldt M+S-markering. Den tilkendegiver, at dækket er egnet til at køre i mudder og sne. Du kan derfor altid være sikker på, at dine dæk egner sig til kørsel i vintervejr, hvis de er markeret med M+S.

Herudover kan de også være mærket med snefloksymbolet, som betyder, at det har mindst 7 % bedre egenskaber i forhold til dæk, som udelukkende er mærket med M+S. Det er altså at foretrække, om end det ikke er påkrævet.

 

Er det tilladt at køre med vinterdæk om sommeren?

Selvom det kræver en indsats, er det klart at foretrække, at du skifter til sommerdæk i sommerhalvåret. Vinterdæk er bedst egnede til kørsel i vinterføre, ligesom sommerdæk er bedst egnede til kørsel om sommeren.

Sommerdæk har en kortere bremselængde på en tør vej, hvorfor de er mere sikre i sommerhalvåret. Hvis du vælger at køre med vinterdæk om sommeren, er det derfor vigtigt, at du holder ekstra afstand til de øvrige bilister.

Generelt skal du være mere opmærksom, hvis du kører med vinterdæk om sommeren. Det kan hurtigt gå galt, da vinterdæk har et mindre nøjagtigt vejgreb. Du bør derfor ikke køre med vinterdæk om sommeren, medmindre du kun har et meget beskedent kørselsbehov.

 

Bredden på vinterdækkene har betydning for vejgrebet

I mange år har det været anbefalet, at du skulle vælge et smalt vinterdæk, fordi det var bedre til at bevæge sig gennem sne og sjap. Det er dog ikke noget, der anbefales længere, da udviklingen på området har gjort, at selv brede vinterdæk har et udmærket vejgreb.

Som tommelfingerregel bør du gå efter vinterdæk, der har den samme størrelse, som de dæk der i forvejen er på bilen. På den måde bevarer du bilens køreegenskaber, uanset om det er sommer eller vinter.

Det gælder i særdeleshed for dækstørrelser, der hører under standarden – eksempelvis 14, 15 og 16 tommer. Nogle biler produceres med større standarddæk, og her kan det alligevel være en god idé at gå en smule ned i størrelse, når det kommer til vinterdæk.

Er der eksempelvis tale om dæk på 18 eller 19 tommer, vil de i mange tilfælde være så store, at vinteregenskaberne ikke er helt lige så gode, som hvis du vælger de hjulstørrelser, der er en smule mindre.

Den specifikke størrelse, der egner sig bedst, når du skal have monteret vinterdæk, afhænger altså af den specifikke bil. Læs bilens manual igennem og hold dig til de standarder, som bilfabrikanten anbefaler – eller forhør dig hos dit lokale autoværksted, når du skal have skiftet til vinterdæk.